Creeper

tisdag, september 19, 2006

Fildelning av animerad film från 1912

Fildelning är kultur, och för att gå bort från mainstreem och bli lite mer finkulturell så tänkte jag tipsa om två animerade filmer från 1912 och 1924 jag sett i dag. Båda filmer, som du idag knappast får tag på så många andra ställen än just via nätet. För gamla för att vara upphovsrättsskyddade är de också (i alla fall den första).

Den första är "Diagonale Symphonie" för en sju och en halv minut lång titt på vita mönster som rör sig på någon sorts tyst och melodiskt sätt (det ska vara tyst, så stäng av ljudet). Kan vara riktigt urtrist, men det finns nåt där som gör att man inte riktigt kan dissa den helt. Kanske bör man se den fler gånger också. Historisk och abstrakt.

Den andra filmen är "The Cameraman's Revenge" från 1912. Animerade skalbaggar i kärleksdrama. Kul om man har den typen av humor, och en animerad film som snart fyller antik.

och ja, jag pluggar fortfarande dataspel...

5 Kommentarer:

Anonymous SixDays sa...

Har för mig att både ska vara fascisträttsbefriade. Battleship Potyemkin (stavning) från 1925 är vad jag vet befriad. Så då borde de drä vara det med.

Men som sagt, det är svårt att vara säker, den här världen är ju löjligt.

En aspekt som precis slog mig är att säg att t.ex. Paul Mccartney håller på att dö. vad händer om media bolaget som har utgivningsrätt på honom ser till att hålla kroppen vid liv i 200 år genom olika metoder.
Skulle det vara lagligt, alltså skulle upphovsrätten fortsätta ticka eller skulle han räknas som död.

När det gäller girighet så finns det inga gränser.

20 september, 2006 13:16  
Anonymous Anonym sa...

Man är knappast finkulturell bara för att man råkat finna ett par "gamla" filmer, som man sedan inte ens bemödar sig sätta sig in vidare i utan slappt beskriver det som lite "vita mönster som rör sig" och som kan vara "urtrist". För det första rör de sig inte överhuvudtaget, det är film. Dvs stillbilder. Och du kunde bemödat dig att läsa på om Viking Eggeling och vad han syftade åt att producera. Du som studerar animation borde kanske ha större insikt i visuell musikalisk rytmik med minimala redskap. Eller det är kanske onödigt med häftiga datorprogram som eliminerar insikten om att all är film animation och inte är endast stillbilder. Är det konstigt att visuell kultur i Sverige sätter nya lågvattenmärken år efter år, när kunskap om mediets grunder lisom bara är "trist" fast ändå inte "riktigt kan dissa den helt". Den är dessutom inte abstrakt utan vad den syftar åstadkoma presenteras konkret, visuell rytmik.

Vad beträffar nästa "historiska" kulturartefakt som du menar snar tär antik (skönt att tidsperspektivet inte är helt åt skogen i dagens samhälle) så var Starevich syfte först att filma "vanliga" spelfilmer dock med insekter som skådespelare, men viss problematik med regikommunikationen samt ett dramatiskt dödsfall för en av skådespelarna vart han tvungen att använda sig av redan avlidna insekter och stop-motion animation.

Och om det rör sig om kopior från restaurerade DVD- eller VHS-utgåvor kan du räkna med att de inte är public domain. Och båda filmerna kan återfås för mycket billig penning på fullt legitima kopior med långt bättre bildkvalitet än så.

Om det är något man bör stödja ekonomiskt så är det restaurering och distribution av filmarkivariskt material, då mycket av det som arkiverats i världen från 1895 och framåt är borta, eller är på väg bort för alltid. Men det är ju knappast något en borgerlig regering anser vara spännande nog att satsa skattepengar på.

Ingen vill väl satsa pengar på dataspel heller, om det är något som snabbt stämplas som "antikt" så är det ju spel. Pong är ju inte annat än vita mönster som rör sig på något sätt.

28 september, 2006 03:03  
Anonymous Anonym sa...

Både Starevich och Eggeling finns nämligen utgivna på DVD och VHS, Eggeling finns även i en Svensk DVD-utgåva. Det vill säga, inte särskitl svåra att få tag på vare sig på eller utanför internet.

Internet, eller snarare fildelningsnätverk, är inte enda sättet att få tag på film. Och i slutändan krävs det att någon faktiskt gör den tillgänglig. Någon måste rippa filmen, för att du kan ladda hem den. Och för att fundera på det där med copyright, varför namnskyddar alla häftiga filmrippare sina filer och blir sedan flytokiga över att någon ändrar filnamnen på dem? Det är väl aldrig så att de blir förbanade, för att någon annan "stjäl" och "distribuerar" DERAS ripp? Undrar vem som rippade de filmerna du hittade på det där fantastiska internet, för de dök knappast upp där av en slump.

28 september, 2006 03:13  
Blogger Johanna Nylander sa...

Eggelings filmer är defintivt utan upphovsrätt eftersom han dog för över 70 år sedan. Filmerna är dessutom hämtade från sidan ubu.com, som är en sajt som samlat äldre verk för att de skall finnas till i undervisningssyfte samt andra ickekommersiella syften. Mer om det kan du läsa här. Just för att filmerna ska få ny publik genom spridning på internet. Själv tycker jag det är ett bra initiativ eftersom kultur inte tjänar så mycket till om det är inlåst i ett arkiv, utan bör upplevas och spridas.

och ang. min beskrivning av symphonie diagonale, så tror jag inte att en djupare analys hade sagt särskilt mycket för den som inte sett filmen, och höll mig därmed till den nivån. För övrigt är all film stillbilder (ny film också), men jag trodde inte det behövdes påpekas.

Jag skulle definitivt klassa bildkompositionen i Diagonale Symphonie som abstrakt (du kanske ska läsa på lite mer om konst?), men det behöver inte motsätta sig den visuella rytmik som filmen också konkretiserar. Det Eggeling sysslade med har dessutom präglat den moderna animationen, och det var i det sammanhanget jag först fick se filmen.

Tha cameraman's revenge är 94 år gammal. Om sex år är den antik. (man brukar kalla saker och ting som är över 100 år för det)

28 september, 2006 09:02  
Anonymous Anonym sa...

UBU är inte en institution i någon vanlig ordning. De utför inget eget arbete vad gäller filmerna. De laddar hem sinfa filmer från främst privata fildelningsnätverk, men också andras hemsidor sedan "publicerar" de filmerna och låter deligga kvar tills upphovrättsinnehvare kontaktar dem. Av de som ligger där nu är inte allt men nästan kopior härstammandes från en person jag känner.

Åter igen. Flertalet av filmerna som finns på UBU, finns även på VHS och DVD. Det vill säga det är inte fråga i flera av fallen, filmer som man kan ladda hem utan betänkligheter. De kontrollerar inte rättigheterna (varken upphovsrättsinnehavarne, eller den stackars filmripparen) innan utan chansar så klart.

Vidhåller fortfarande att Eggelings film inte är abstrakt. Den är konkret. Den syftar endast åt att uttrycka en sak, visuell rytmik ur "sin egen konkreta vreklighet", visuell rytmik.

Ta en titt på den andra målningen i den här artikeln, jämför den med delar av Eggelings film: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=295229&previousRenderType=2

"Konkretistisk konst utgår inte från föremål i sinnevärlden. I den finner man inte abstraherade figurer eller landskap. Däremot återfinns här färgytor i ofta starka kulörer som samspelar med och bryter av mot varann. Tanken är att konstnären med hjälp av dessa kan skapa ett eget bildrum, där växelverkan mellan yta och djup står i centrum." http://www.arthist.lu.se/konstvet/projekt.php?fID=134

Filmen föddes i samma tid som modernismen revolterade inom flertalet konstarter, så antik är den knappast hur många år du än vill att "antik" ska representera.

28 september, 2006 11:38  

Skicka en kommentar

<< Home