Creeper

torsdag, september 28, 2006

Politiska arvorderingar som korrumperar

Så här efter valet är det många poster och tjänster som skall tillsättas. Den nya regeringen har tack och lov, bestämt sig redan innan för att utnämningssystemet skall ses om, och höga toppjobb skall tillsättas efter kompetens och inte efter kompisskap med någon hög pamp.

Det är inte bara i regeringens närhet det finns välavlönade tjänster. Kommunerna är rätt bra på det med. En ledamotsplats i Skövde kommunstyrelses arbetsutskott är lika med en halvtidstjänst. En halvtid med 24000kronor i lön. Drygt tre gånger mer pengar än vad jag får varje månad (jag behöver visserligen inte skatta).

Missförstå mig rätt. Jag har inga problem med att folk tjänar mycket pengar. Jag hoppas själv jag kan få göra det efter min utbildning. Inte heller har jag problem med att folk tjänar pengar på att jobba politiskt. Jag gjorde det själv under valrörelsens sista månad, och det är mycket möjligt att jag kommer göra det någon mer gång i framtiden.

Det jag har problem med, är när arvoden är så stora, och det politiska klimatet så smutsigt, att pengar blir drivkraften i det politiska arbetet. Tyvärr har jag genom mitt politiska engagemang mött alldeles för många broilers (både unga och gamla), som satt just den där betalda tjänsten som viktigast.

Under valrörelsen var det politiska spelet på topp. Både inom de enskilda partierna (folkpartiet är ett utmärkt exempel på det), och mot sina motståndare (socialdemokraterna är ett utmärkt exempel på det). Nu har spelet avgjorts, och det är dags att ta tu med problem internt. Kanske är det för sveriges politiker dags att också se över arvorderingar och tjänstefördelningar.

---

Jag som trodde vi levde på tjugohundratalet. Att kärlek på jobbet fortfarande tvingar folk att gå är ju helt absurt.

1 Kommentarer:

Blogger Blissing sa...

En bra lösning vore nog att koppla riksdagsmännens löner till basbeloppet. För nu är det ju lite löjligt att de själva bestämmer sina löner.

Samma sak borde man kunna göra med statssekreterare, generaldirektörer och andra offentliga tjänster.

För 2007 är ju basbeloppet (enligt SCB) 40 300kr. Vilket borde vara helt ok för en riksdagsman. (I dag tjänar de 48 000 kr i månanden).

Att koppla deras löner till basbeloppet gör ju att deras löner inte kommer stiga i förhållandet till den övriga befolkningen. Vilket har skett de senaste åren.

28 september, 2006 12:53  

Skicka en kommentar

<< Home