Creeper

måndag, september 18, 2006

Folk avgår, och vi har ett maktskifte i Sverige

Valet är äntligen över. Jag vet inte riktigt vilka känslor som är störst.

Faktumet att Göran Persson inte bara avgår som statsminister, utan att vi också slipper honom som partiledare för socialdemokraterna är underbart. Persson skyller maktförlusten på spionskandalen. Noterbart är väl att folkpartiet till trots fortfarande plockat väljare från socialdemokraterna. Om något parti drabbats av spionskandalen så är det ju folkpartiet. Även om förlusten nog mest beror på att moderatväljarna som röstade fp 2002 gått tillbaka till moderaterna igen.

Vem som kommer bli ny sosseledare får vi väl se. Jag både hoppas och inte hoppas på Wallström. Mest för att jag har respekt för henne, fast hon är väl också så klok att hon ser alla nackdelar med jobbet och gärna stannar kvar i Bryssel. Vilket gör att man får ännu mer respekt för henne.

En fördel med att folkpartiet tappat (om man nu får se såna som folkpartist), är ju givetvis att Johan Pehrsson räknats ut inför posten som justitieminister. Det gjorde han väl nästan innan, med sin förlust av körkort och anlitande av svartjobbare, så rättspolitiken verkar gå mot en klart ljusare framtid. Bodström är borta i alla fall, och det är nästan lika skönt som att slippa Göran Persson.

Det läskigaste med valet är i alla fall Sverigedemokraterna. I allt för många kommuner har vi nu ett rasistiskt och främlingsfientligt parti representerat. I min gamla hemkommun Halmstad har de fått två mandat, jag som inte ens trodde de fanns där. Som tur var har de inte kommit in i Alvesta (min andra hemkommun), där de ändå syntes till titt som tätt. Nu är det bara att hoppas på att inga partier får för sig att använda sd som stödparti. Då är det att gå för långt i kampen om makten.

Jag har all respekt för att människor röstar vänster, även längre ut till vänster än riksdagspartierna. Det är inte mina åsikter, men jag kan i alla fall förstå det. Men att rösta på en bunt rasister i kostym, kan inte ses som så mycket annat än ett bakslag för svensk demokrati.

Ett maktskifte är trots allt precis det som Sverige behöver. Chansen till en mer liberal och öppen marknadspolitik. Chansen till en bättre och mer feministisk jämställdhetspoltik, och framför allt ett återinförande av makt till våra egna liv. Inte allt direkt, men defintivt ett steg längre på vägen efter varje dag.

Sen ska man ju inte glömma bort att sossarna skyllt sitt regeringsmisslyckande de senaste 12 åren på den borgerliga regeringen 91-94. Då regerade borgerligheten i tre år. Hur lång tid kommer det då inte att ta att städa upp efter ett tolvårigt socialdemokratiskt regeringsinnehav?

---

Valvakan i Göteborg var helt klart lyckad. Några badade i Poseidon. Jag undvek det, men fick tillräckligt mycket vatten och champange över mig ändå. Nu blir det ett par dagar av lugn innan allt med regeringsbildande och sånt kommer sätta igång.

Det är i alla fall fyra något mer hoppfulla år vi har framför oss.

10 Kommentarer:

Anonymous Andreas sa...

Detta är riktigt skoj och som sagt så var det en liten bonus att GP stiger ner från den socialdemokratiska tronen.

Jag hoppas verkligen inte på Johan Pehrsson som justitieminister. Beatrice Ask (m) som ses som en möjlig kandidat i ett par tidningar verkar helt ok. Hon var i alla fall mot datalagringsdirektivet. Riktigt skönt att bli av med Bodström!

Vilken ministerpost tror du att Leijonborg hamnar på?

Ska bli skoj att se hur det går för Alliansen, men att det kommer bli bättre än med S är jag rätt övertygad om.

18 september, 2006 14:14  
Blogger Sofie sa...

Bra läsning så här dagen efter :-)

18 september, 2006 14:51  
Blogger Mikael M sa...

En standardfråga jag haft i många år; vem valde KG Bergström? Han sitter förmodligen på livstid. När alliansen efter valutgången samlats i KGB:s soffa, såg de ut som ett gäng skolungdomar som skulle förhöras. KGB lyckades inte klämma fram så mycket - men det är lite konstigt, kanske något förlegat, att media (t ex SVT)agerar som någon sorts överdomare ibland, känslan infinner sig ju ofta, även i helt andra sammanhang. Jag menar lite så att, finns det något annat än s k "kritisk granskning"? KGB verkade inte heller bry sig om att bakom varje partiledare finns en komplex partiapparat som precis pustat ut efter utgången. Det finns alltså många fler än de han hade i soffan. Hur kunde han omgående kräva svar av den typen han var ute efter? Var står han själv politiskt? Har han en förfluten studietid som vänsterintellektuell - eller, är fokuserad på individen på något sätt. Finns det stänk av lite irritation och avundsjuka i det hänseendet? Säg inte att jag överdriver - just så håller dom själva på och analyserar partiledare m m, minspel, aggerssion, attack...m m m m

18 september, 2006 16:28  
Anonymous Slabbe sa...

Dett bästa med detta val (som jag kommer på just nu) är som du redan skrivit. Vi är av med Tomas Bodström och folkpartiraset gör att vi slipper Johan Pehrsson. Dessutom är alliansen splittrad i frågor som personlig integritet-kontra kamp mot div otäckheter, fildelningsmöjligheterna (stöld och problem enl vissa).
Det kommer bli en spännade tid framöver. Hoppas att fp städar ordentligt i partitoppen efter detta fiaskoval samt oegentligheterna kring SAPnet.

18 september, 2006 18:38  
Blogger Johanna Nylander sa...

Nackdelen med FP:s tapp är dock att många unga fildelnings och integritetsvänliga folkpartister stod på gränsen på listorna, och kommer troligen inte in.

och jag hoppas definitivt att fp lyckas med sin städning.

18 september, 2006 20:12  
Anonymous Anonym sa...

KG Bergström är före detta moderat lokalpolitiker från nånstans i mellansverige, om någon undrade. och Johan Pehrsson kanske får nöja sig med att bli en vanlig statssekreterare, men det dräller ju av folkpartister och moderater som berkligen brinner för att få driva igenom bodströmlinjen, med allt vad den innebär. centern kanske kan sätta käppar i hjulen, men det är väl frågan om de är sugna på att ställa till bråk.
/sanningen

18 september, 2006 20:47  
Anonymous Fröken Nilsson sa...

Jag är också nöjd med maktskiftet. Som jag skrev till dig har jag svårt att känna mig helt hemma i något parti. Men socialliberaäl är väl den närmsta etiketten jag kan sätta. Och jag är glad att vi får en chans till förändring.

Däremot är jag så trött på all smutskastning och skylla ifrån sig som detta val inneburit.

Anledningen att vi fick ett maktskifte tror jag helt klart är att ett parti (dock inte det jag röstade på) valde att ta sina väljares misstro på allvar och förnyade sig. Det är överhuvudtaget det som väljare idag saknar anser jag. En dialog mellan politiker och väljare, som man inte bara talar om utan som man också märker av.

Jag är så ledsen bara att det inte finns ett miljöparti med ett liberalt synsätt. Varför måste man vara vänster om man bryr sig om miljön?

19 september, 2006 12:24  
Blogger Mikael M sa...

OK - för KGB:s bakgrund då - vänster eller höger vad är alltid skillnaden nere i tortyrkammaren, avskalade frågor kräver avskalade svar. Men varför jag skriver in en comment just nu; ...det där med städa i partitoppen? Vad menar du med det? (Lotta Bouvin skuille fråga så) Det var inte FP-seniorer som ställde till det ang skandalen, skall de då stå till svars. Ganska många röstade ändå på FP - ni önskar det vore färre? Som sagt, vad menas egentligen med STÄDA I PARTITOPPEN. Det kanske inte vore så dumt att åtminstone någon vore över trettio?

20 september, 2006 14:15  
Anonymous Slabbe sa...

Jag menar att LL inte bör sitta kvar efter hans hantering av "skandalen". Han bör också fundera på hans del i att fp går tillbaka.

20 september, 2006 19:44  
Blogger Mikael M sa...

Vad jag minns var LL en viktig faktor i förra valet - något som gav många fp:are utifrån landet möjlighet att träda fram under mandatperioden - och lite råg i ryggen. Följetongen om att ständigt föreslå avgångar (i den här bloggen har det vanligtvis varit sossar som varit skottlinjen) tycker i alla fall inte jag är speciellt konstruktivt i svensk politik. Uttalande typ "Städa i Partitoppen" är en ganska tungt påstående (och det är väl fler än en som uttalat sig i den riktningen.) Vad kommer istället i såfall? Får någon partitopp bli kvar, jag menar de som trots allt bidrog till att fp är kvar i matchen? Jag vidhåller att dataintrångsklanteriet inte var uppbyggt ur seniorleden. I den mån det var organiserat kom impulsen till det knappast därifrån. Vilka krafter vill städa upp? Det kan man alltid fråga sig.

21 september, 2006 08:40  

Skicka en kommentar

<< Home