Creeper

fredag, april 21, 2006

Fildelning är numera officiell svenska

Saga uppmärksammande mig på att fildelning var ett nytt ord i SAOLs ordlista, så jag tog mig en närmare titt på den där boken som bestämmer vad som är svenska, och vad som inte är det. Fildelning har i alla fall blivit ett såpass allmänt förekommande ord på en vanlig företeelse att den numera platsar i ordboken med stort o. Fildelning är nytt ord tillsammans med blogg, chatt, chokladboll och retro.

Ett ord som har försvunnit ur ordlistan är "lantpolis". Inte så konstigt med tanke på att det knappt finns några sådana kvar längre, samtidigt som att "kameraövervaka" är ett nytt verb. Det kanske inte var bättre förr, men jag tror allt att lite fler lantpoliser hade varit bättre mot brottsligheten än kameraövervakningen.

Ännu mindre uppiggande är att utvisningshotad skall behöva bli ett svenskt ord, eller patriarkal för den delen, även om det senare också ger någon form av erkännande av det ibland hårt kritiserade fenomenets existens.

Någonting som kanske säger mer om högskoleprovet än det svenska språket, är att jag är nästan säker på att det numera borttagna ordet "admittera" fanns med när jag skrev det där provet för drygt ett år sedan, annars vore det ju något att återuppliva det numera borttagna ordet "kvicklunch", det hade definitivt låtit mycket roligare än snabblunch...

För övrigt har jag drabbats av feber och vårinfluensa, konstaterat att förmiddags/eftermiddagstv inte är så kul i längden, gillar ännu mindre apoteksmonopolet, men är glad över underbara föräldrar som försåg mig med mat att ta med hem under påsken. En missad stockholmsresa verkar bli resultatet, men får försöka anstränga mig att ta det lugnt istället...

4 Kommentarer:

Blogger Tjallamalla XXX sa...

Snabblunch låter onekligen bara stressigt. Då gillar jag lunchsnabbis bättre =)

22 april, 2006 17:11  
Blogger Tjallamalla XXX sa...

Förresten... är du en riktig sån där med ögonlapp, träben och tubkikare - eller är du bara en piratkopia?

=D

22 april, 2006 17:17  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hahaha... definitivt en lunchsnabbis :) och en lunchkvickis låter inte alls lika kul heller =/

Men självklart är jag en piratkopia! Ingenting äkta någonstans ;)

22 april, 2006 17:49  
Anonymous mamma sa...

Den finaste jag gjort...

25 april, 2006 22:23  

Skicka en kommentar

<< Home