Creeper

söndag, februari 19, 2006

Schlageryra

I går var det årets första melodifestivaldeltävling. Schlagerbiten som jag är satt jag hemma i tv-soffan och följde programmet. Schlager är någonting speciellt. Det är show, det är utstyrsel, det är musiken.

Ända sen jag var fem år och plockade fram paraplyerna för att sjunga med i Carolas stormvind har jag varit fast vid schlagertävlingarna. Arvingarnas "Eloise" ägdes på kassettband (original!), Loa Falkmans "Symfoni" på LP-skiva, och på senare år har schalgerbilagorna varit ett måste för att följa med bland alla svängar.

Schlagertävlingarna har sin speciella charm med att verkligen alla kan lyckas. Det är en tävling som på internationell nivå vunnits av en transexuell diva. I sverige har vi haft stjärnor som en sextonårig tjej med bibeln i högsta hugg, äldre farbröder som sjunger opera, medelålders män i rosa kort-kort, indianwannabes med röd tofs, eurotecnostjärnor, och inte minst; låten som inte fick ett enda poäng; "svarta änglar".

Igårkväll var Andreas Johnson helt klart bäst. Lagom rockigt o-schlagrit ägde han scenen. Kanske vinner han inte hela svenska folkets hjärtan. Han har i alla fall helt klart vunnit mitt.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hur låter en riktig schlager egentligen? Själv tänker jag
på björn skifs, carola men framförallt 70 tals disco ala abba.
Men lyssnar man på bidrag
från övriga länder får man intrycket att schlager är något väldigt etniskt eller patriotiskt, som varje lands "nations-sound".
Enlighten me, vad är schlager?

20 februari, 2006 16:30  
Blogger Mikael M sa...

några + ,för lite musikomnämnande; ... vem som var min favve? Det kan inte sägas här, det har redan sagts,tyckarkapitaletär förbrukat,...men dokumenterat Alex (nyvaknade)högst privata; "Alex.Som Fan"....ok för A Johnson,lite förbombastisk i min smakmenhan kommer att gå längre,på ren vilja.

20 februari, 2006 16:41  
Blogger Johanna Nylander sa...

Schlager är en tre minuter lång låt med en tonartshöjning i slutet :)

Riktiga schlagers för mig är "Fångad av en stormvind", "La dolce vita", "Wild Dances" och "Waterloo"...

Fenomenet med patriotism är intressant. I sverige har vi ju skickat Pontare nåt år, och jag tror det där har lite med att göra hur man vill visa upp sitt land. Inte alla har ju omröstningar heller. Vitryssland är ju en nation för sig...

20 februari, 2006 21:01  

Skicka en kommentar

<< Home