Creeper

söndag, september 10, 2006

Politiska meningsmotståndare

I Brunnsparken, Göteborg, stod igår en man från junilistan och protesterade mot EU:s nya grundlag. Jag var bara tvungen att fråga mannen ett par frågor:
Jag - "Men är inte EU:s nya grundlag redan nerröstad?"
Junlistanmannen - "Jo, men vi vill att vi ska rösta ner den nya också"
Jag - "Men den finns ju inte än"
Junilistanmannen - "Jo, men de håller ju på att revidera den. Sen ska vi rösta ner den med"
Jag - "Men tänk om den är som ni vill ha den då?, du kan ju inte stå och säga att du ska rösta ner nåt du inte vet vad det är än"
Junilistanmannen - "Jo, för vi vill inte ha nån ny grundlag, vi vill ha makten kvar i Sverige"
Underliga människor de där junilistorna. Alliansens partiledare som snackade i Nordstan en stund innan var desto bättre. Mycket folk. Tror det går att ses i svt24 nån gång i veckan.

---

Den här reklamfilmen är läskig. Via Hyllengren, som nog gillade den mer än jag. Hellre svensk skandalfylld valrörelse än den typen av propaganda.

---

Feministiskt initiativ hade torgmöte igår, Göteborg det också. Inte en människa lyssnade på Sofia Karlsson, utom jag och ett par till som delade ut flygblad från fp. Hon gick hårt till attack mot folkpartiet, och tyckte att man skulle rösta på dem om man stödde Birgitta Ohlsson. Bullshit säger jag, och hävdar fortfarande att folkparitet gjort en historisk bedrift och dragit igenom samtliga krav i alliansen - och fått kristdemokraterna att gå med på det.

Fi-Mannen som stod som backup vid torgmötet var för övrigt direkt otrevlig.

2 Kommentarer:

Blogger Vidde sa...

Jag har spelat för mycket cs. Varje gång någon säger fi undrar jag var fienden är. För det är det fi betyder för mig. Fast kanske det inte är helt vilseledande ändå... ;)

10 september, 2006 23:50  
Blogger Hans Nilsson sa...

Junilistanmannen hade både rätt och fel. Låt mig förtydliga.

Eu-konstitutionen som mycket riktigt borde vara död är inte det. Flera länder har godkänt den efter Frankrikes och Nederländernas nej. Estland godkände konstitutionen den 9 maj i år. Finland drar igång en sån process i den finska riksdagen i höst. De svenska partierna kommer att göra likadant efter valet om inte Junilistan finns i riksdagen som vågmästarparti. Då kommer vi att kräva en folkomröstning om EU-konstitutionen.

Ja, vi är emot alla typer av EU-konstitution eftersom det bara är stater som har en konstitution. Vi vill inte att Sverige ska bli en provins i en stor EU-stat.

Däremot så vill Junilistan ha ett nytt EU-fördrag som bantar ner vad EU ska syssla med. Enligt vårt förslag till hur ett sånt förslag ska se ut så ska det baseras på flexibel integration. Det innebär att länder ska kunna fördjupa samarbetet på olika områden. Detta samarbete ska vara frivilligt och de länder som vill ska kunna stå utanför.

Flexibel integration gör att alla blir vinnare, ingen blir förlorare. Det är en modell som respekterar de olikartade önskemål som finns i dagens medlemsländer, samtidigt som den tar tillvara viljan till samarbete.

Läs mer på:
http://www.junilistan.se/pdf/2005-4_Riktlinjer.pdf

Hans Nilsson, Riksdagskandidat för Junilistan

11 september, 2006 00:56  

Skicka en kommentar

<< Home