Creeper

måndag, september 04, 2006

Varför kan inte valrörelsen få handla om politik?

Om två veckor har vallokalerna stängt, och förhoppningsvis så har en så stor del som möjligt av det svenska folket gått och röstat. Fram tills dess kan du räkna med att efter varje partiledardebatt få ett nytt avslöjande om en skandal inom borgerligheten, och att smutskastningen kommer vara hög mellan de olika blocken.

Fine. Dubbelmoral är aldrig okej, och väljare förtjänar att veta hur det politiska spelet går till, men kan man inte, i alla fall de närmsta två veckorna, ta och fokusera på de olika partiernas politik, och på frågor som faktiskt berör väljarna?

Två tips på frågor är:

Feminism.
Än så länge är det bara alliansen som presenterat ett någorlunda feministiskt förslag om familjepolitiken. (Jag räknar inte med FI, de är feministiska, men har en massa galna vänsterförslag också.) Jämställdhetsbonus för att barn ska få träffa båda föräldrarna, hushållsnära tjänster för att även de traditionellt "kvinnliga" sysslorna skall få komma ut på marknaden ordentligt, och förslag om att öka företagandet inom vården, istället för idiotiska stopplagar för att förhindra kvinnligt företagande. Lite mer fokus på trygghet och våldsutsatta kvinnor hade inte heller skadat, ett område som inte verkar särskilt prioriterat i valrörelsen.

Integritet.
En fråga som varit totalt osynlig under hela valrörelsen. Detta trots att det finns flertalet förslag om att inskränka den ytterliggare. Oavsett vad andra politiker verkar tro, så tror jag att människor värderar den personliga integriteten högt, och inte alls är särskilt bekväm med vare sig buggning, ökad teleövervakning samt de förslagen på att slopa integriteten på internet nästan helt. Frågan om Internet borde uppmärksammas i synnerhet, med tanke på utvecklingen, där kommunikationen på Internet inte alls borde särskiljas, utan räknas lika privat som ett samtal på ett café eller som kommunikation via snigelpost. Men kan man övervaka sina medborgare, så tycker makthavarare tydligen att det är samma sak som att man ska göra det.

Fast, det är ju två veckor kvar tills valet. Kanske man kan lyckas med konststycket att diskutera lite sakfrågor under tiden, trots allt.

22 Kommentarer:

Blogger Rick Falkvinge sa...

Det är inte lätt att få en valrörelse att handla om politik när blocken vill precis samma saker... :-)

Individuella partier inom blocken divergerar något, men red team vs. blue team har blivit så identiska som det går att bli i svensk politik.

Och det vill inte säga lite i konsensusens förlovade land.

Hur ska man då kunna profilera sig med politik?

04 september, 2006 00:41  
Anonymous Slabbe sa...

De närmsta dagarna lär vi få läsa om den nya skandalen om FP:s (!) smygläsningar i Sossarnas intranet. Så mycket riktig politik lär det inte bli, snarare mer utav smutskastning och syndabocksletning.

Annars har Rick alldeles rätt, men liten skillnad mellan blocken finns det inte mycket att diskutera.

04 september, 2006 01:08  
Anonymous Sanningen finns i S datorer sa...

Ja, låt det handla om fp:s övervakningspolitik som Johan Pehrson uppenbarligen redan börjat praktisera.

04 september, 2006 01:14  
Anonymous toxi sa...

När det gäller "intrånget" så kan man ju undra hur dumma sossarna kan vara att lägga ut tom säkerhetsklassat material på en webserver, om det är någon som gjort fel så är det sossarna i detta fall, enligt den information som hittills synts i pressen.

Men så klart kommer allt rikta sig på andra som begått intrånget och inte mycket om att sossarna uppenbarligen är helt inkompetenta och saknar allt vad säkerhetstänkande heter när man "lägger" ut dokumentation på detta sätt. Enligt uppgifter bla dokument om säpos personskydd och uppg. om hotbilder.

Man kan ju få för sig att allt bara är ett desperat försök att rädda sig vid makten med tanke på vid vilken tidpunkt det hela läckte ut.

04 september, 2006 03:54  
Anonymous Mind sa...

Och såna klantar ska vi lita på att de inte läcker information som de tänker samla in om alla människor i Sverige när de utökar sin övervakning?

Men de kanske gjorde som Antipiratbyrån. Hyrde en insider som gjorde jobbet åt dom, dvs hackade sig själva och fick det att se ut som folkpartiet. Varför inte? Verkar inte allt för otroligt idag...

04 september, 2006 05:28  
Anonymous Per sa...

Enligt Di.se hade den hackade identiteten samma användarnamn som lösenord, vilket i princip betyder inget lösenord alls. Klantigt.

04 september, 2006 11:00  
Anonymous toxi sa...

Jag förväntar mig att sossarna nu sparkar personen ifråga för oaktsamt hanterande av sitt konto, annars ser det uppenbart ut som sosse komplott. Nr 1 på hackerns lista och ta sig in i alla lösenords baserade system är använda användarnamnet som lösenenord.

04 september, 2006 13:45  
Anonymous sanningen finns i s datorer sa...

Vad komiskt: i kommentarerna till ett inlägg som vill rikta strålkastarljuset mot inskränkningar i den personliga integriteten raljerar flera personer över den som precis utsatts för ett grovt integritetsbrott; men fortsätt ni skylla våldtäkten på kvinnans klädsel. Det här visar på hur ytliga idealen är hos vissa "liberaler", hur historielösa de här och vilken nonchalans de uppvisar för lagen.

I fp:s litterära kanon antar jag att 1984 kommer inkluderas; inte som avskräckande exempel utan som förebild för hur ett samhälle karaktäriserat av ordning och reda skall byggas. Att bry sig är att bugga din meningsmotståndare, typ. För någon "Lex LUF" lär väl Leijonborg och Malm inte presentera?

04 september, 2006 14:08  
Anonymous Anonym sa...

"Varför kan inte valrörelsen få handla om politik?"

Ja, du. Fråga den där "24-årige killen", som Lars Leijonborg kallade honom. Att han också var pressekreterare i ack så liberala ungdomsförbundet är ju bara en detalj i sammanhanget.

04 september, 2006 16:18  
Anonymous Anonym sa...

"Varför kan inte valrörelsen få handla om politik?" och det kommer från spekulationernas drottning haha

04 september, 2006 16:46  
Anonymous Anonym sa...

Vad håller ni på med? Att LUF:s pressekreterare (och vem/vilka mer) på ett olagligt sätt (utan tvekan) gått in i sossarnas databas försöker ni skylla på sossarna? Och dessutom försöker ni säga att det är trist att valrörelsen inte handlar om politik.

Hur är ni funtade? Sluta förstöra demokratin med spionage och skit, och när det upptäcks inom era led så ta avstånd och utred vad som hänt och försök inte skylla det på brottsoffret. Vi behöver liksom inte paja vår demokratiska process och ta ner den på vitrysslandnivå.

Skärpning.

04 september, 2006 17:22  
Anonymous toxi sa...

Du jag har aldrig röstat på folkpartiet, men den hantering som sossarna bevisar med uppenbarligen klassificerat meterial som en cracker kan komma åt på ett kick är under all kritik.

Detta är definitivt en säkerhetsskandal liktväl som en "spion" skandal, att så navit tro att man kan skydda dokument med lösenord kan vilken "it" expert som helst massakrera sönder. Dessutom förekommer uppgifter om att man använt usernamn som lösenord vilket är riktigt korkat.

Att försvara sossarnas dokumenthanterande e inte bara korkat, dom kunde likaväl kopierat ut papperskopior och godtycklit lämnat dom på stan o sen bli förvånade att någon läst innehållet.

04 september, 2006 18:00  
Anonymous Erik Jonsson-Glans (LUF) sa...

Att pressekreteraren i en liberal organisation gör sig skyldig till dataintrång gör mig grymt besviken. Att det sedan handlar om det ungdomsförbund där jag är medlem, gör inte heller saken bättre. Om det är som nyheterna beskriver det så är detta nägot i princip oförlåtligt. Om man företräder en liberal ideologi och ett förbund som dessutom värnar om integriteten på internet, så skall man inte överhuvudtaget ens komma på tanken att göra dataintrång hos en politisk motståndare, hur enkelt det än må vara.

Även om jag inte har hunnit varit medlem sådär föfärligt länge i LUF så kunde jag aldrig tänka mig att jag skulle kunna hinna bli så besviken på delar av ledningen på så kort tid. Jag kommer dock att fortsätta att vara medlem och hoppas att detta inte ska hindra det liberala arbetet i samhället. Det är ju trots allt bara en person som gjort sig skyldig till detta och inte hela förbundet. Till Per Jodenius skulle jag vilja säga en hel del saker mellan fyra ögon.

Om det är som det rapporterats på nyhetssändingarna (svt eller tv4 tror jag, iaf inte ngn av kvällstidningarna) och telefonintervjun med Nicklas Lagerlöf inte är väldigt vinklad så tycker jag att han starkt borde överväga sitt sätt att hantera känsligt information på. Han borde ha haft så mycket moral och stake att han meddelat den person vars lösenord han kommit över att det hade läckt och att han borde byta till nägot säkrare. I vilket fall som helst borde han inte spridit denna information vidare.

04 september, 2006 21:01  
Anonymous Jan Sjöberg, Halmstad sa...

Vad är integritet Johanna? Vems integritet pratar du för? Är det den vanliga människans integritet eller samhällets mindre nogräknades integritet? Många frågor, men jag får sällan bra svar. Kanske, att du har ett bra svar?

04 september, 2006 23:23  
Blogger Vidde sa...

Jag är visserligen fel Johanna att svara (jag heter också Johanna), men för mig är integritet när jag får hålla hemligt vad jag gör så länge jag inte sysslar med något olagligt. Om jag vill alltså. Det ska med andra ord vara mitt eget val, och ingen annans. I alla fall när det gäller privatpersoner. Och jag tycker att alla är privatpersoner när de går hem från jobbet, även om jag vet att många inte håller med mig på den punkten. När det gäller politiska partier vore det intressant med mer öppenhet. Vi röstar på dem, borde vi då inte ha rätt att veta vad de har för planer? Observera att jag nu talar om organisationer och inte personerna de består av.

05 september, 2006 01:44  
Anonymous JörgenL sa...

Faktum är att jag tycker att spioneridebatten faktiskt i grunden handlar om politik vad du än säger Johanna.

Den illustrerar på ett väldigt tydligt vis att om det finns information lagrad så finns det alltid en väldigt stor risk att fel människor kommer åt den, och det är en viktig anledning till att stoppa (fp)'s och (s)'s gemensamma ansträngningar att övervaka medborgarna. Som det ser ut just nu så ser jag inget annat parti än Piratpartiet som kan göra nåt åt det genom att komma in i riksdagen och ställa ultimatum som vågmästare. För alla de andra partierna är detta en liten fråga som kan förhandlas bort, så icke för pp.

05 september, 2006 09:24  
Anonymous Mattias sa...

Att folkpartiet sysslar med spioneri visar väl på att de är högst inkomepenta politiker och bara en del i reklamjippot alliansen.

Angående buggning så förstår jag inte varför du kampanjar för fp om du tycker det är en så viktig fråga. Fp tillhör ju faktiskt extremisterna i den frågan.

Sen är det ju kul att piratpartisterna här använder samma retorik som sverigedemokraterna, en slump eller bara två snarlika enfrågepartier?

05 september, 2006 16:07  
Anonymous Erik Jonsson-Glans sa...

Mattias, jag förstår mycket väl varför man kandiderar för folkpartiet iallfall. Det är nämligen så att ett parti inte kan stämma överens med alla ens åsikter och då får man välja det som bäst stämmer överens.

Dessutom kan man ju om man kandiderar för ett parti ha ett större inflytande över hur partiet ska se på frågan.

05 september, 2006 20:00  
Blogger JorgenL sa...

Mattias, hur menar du att (pp) använder samma retorik som (sd)?

Avser du det där med att skillnaden mellan blockens praktiska politik är ganska liten? Det kan ju bero på att det faktiskt är så...

Det är väl i viss mån sant att bägge är enfrågepartier (3-frågeparti?), men jag vill väl säga att likheterna slutar. SD är inskränkta och intoleranta, PP är i grunden frihetliga och toleranta.

06 september, 2006 01:10  
Blogger Karl McFaul sa...

Valet handlar om integritet mer nu än någonsin!!

Göran Persson förklarar i Ekot ang. Folkpartiets spionage och dataintrång mot Socialdemokraterna; "..är det ju att jämföra med att någon kommit över nyckeln till min lägenhet. Och när jag gått ur min bostad går man in och rotar och river och letar. Sedan när jag kommer hem igen ser jag inte att någon har varit där."

Jämför nu dessa perssonska känslor av obehag med de förändringar ang. övervakning som hans egen regering med Tomas Bodström i spetsen verkar för ska börja gälla om ett år, om inget görs (Prop. 2005/06:178):

Polisen kommer få bryta sig in i ett hem i smyg och installera buggningsapparatur med sändare. Man kommer inte i efterhand behöva informera den buggade om att avlyssning har skett. Även tidningsredaktioner ska kunna buggas.

Läs vidare om Sossarnas hyckleri och Folkpartiets spioneri på:

Övervakning? Sossarna fick smaka sin egen politik!

06 september, 2006 01:23  
Anonymous Blenda sa...

Det är inte lätt att få en valrörelse att handla om politik när debatten förs i massmedia där skandaler gör sig så mycket bättre (och säljer fler lösnummer) än djuplodande och intelligenta politiska analyser.

07 september, 2006 09:06  
Anonymous Stoffe sa...

Om ni ville hålla diskussionen till politik skulle ni följt politikens regler och inte begått LAGBROTT, hörni, folkpartiet, "hårdare straff och hög moral".

Nu är ingen intresserad. Inte ens om ni har det där fantastiska förslaget som för alltid löser allas problem för all framtid. Ett parti som beter sig så här och sen mörkar och ljuger om det förtjänar inte att tas på allvar - antidemokrater är ni.

Inte för att Sossarna + Danielsson är bättre, men där vet vi åtminstone inte om det var lagbrott och förräderi eller bara något väldigt pinsamt. Danielsson som du förresten själv agerat nyttig idiot mot och spridit rykten - eftersom du skrev det, tycker du att detta är att jämföra med en otrohetsaffär? Hmmm? Eller är det då som nu, folkpartiet som agerar dyngspridare i brist på bra egna idéer...?

07 september, 2006 10:30  

Skicka en kommentar

<< Home