Creeper

fredag, september 08, 2006

Lansering av partidjur

På väg till min lokala kvartersbutik har det på en busskur suttit en affisch för "Sjukvårdspartiet - Västra Götaland" i någon vecka. Jag trodde först det var ett skämt, men när jag idag fick valmaterial från partiet, insåg jag att de faktiskt har en delfin som partisymbol. Egentligen borde de få sympati bara för det, och den här bloggposten får till viss del ses som lite gratis reklam.

I Sjukvårdspartiets anda så tänkte jag lista möjliga partidjur för samtliga andra partier, och uppmanar andra att göra detsamma:

Folkpartiet - givetvis ett lejon. Jag är jättepartisk här - jag vet, men jag orkar inte vara så mycket annat än snäll. Det mindre snälla alternativet skulle vara en övervakningssymboliserande hök.

Moderaterna - Myra. Symbolen för det nya arbetarpartiet. Reinfeldt är drottningen och om tio år dansar alla i takt a´la antz.

Kristdemokraterna - Duva. Symbolen för fred borde passa partiet som gillar moral och etik. Duvor är fina fåglar var för sig, men attackerandes i grupp är de läskiga. Ungefär som kd:s falang av religiösa fanatiker.

Centern - Ko. Behöver jag säga nåt?

Miljöpartiet - Daggmask. Nära till naturen, nödvändig för kretsloppet(läs regeringen), men fyller sin funktion bäst när man metar abborre (inte har någon makt).

Socialdemokraterna - Mygg. Man gör allt för att få bort dem, men de lyckas alltid komma tillbaka av någon anledning. Suger ut blod(läs skatt), för att föda sina barn (läs bidragstagare).

Vänstern - Get. Har egentligen inte en bra anledning, men det var nåt med Ohly.

Piratpartiet - Papegoja. Vilket annat djur finns tänkbart för en pirat?

Feministiskt Initiativ - Struts. Lite snällare än höns, och det är faktiskt ett djur där båda könen passar barnen. Lite smarta också alltså, samtidigt som de fattat det lite fel, och lätt stoppar huvudet i sanden...

---

Observera den stora portionen humor. Inga rubriker om att "folkpartistisk bloggare jämför sossarna med blodsugare" nu. Även om det också varit humor...

---

Annars ska Sakine ha allt stöd. Jag förstår inte att den här krönikan av henne kunnat vålla sån debatt. Stå på dig Saki!

20 Kommentarer:

Blogger Tjallamalla XXX sa...

Det är ingen delfin. Det är en val. En riksdagsval! Hahahahahahahaha!

08 september, 2006 01:33  
Anonymous Seb sa...

Nej Vanstern kan inte fa vara ett sant coolt djur som en get.

08 september, 2006 04:34  
Blogger Johan sa...

centerns ko var klockren!

dock torde väl kd eller fp kunna passa som hökar...

08 september, 2006 09:07  
Blogger Henrik Hall sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

08 september, 2006 11:18  
Anonymous Sophia B sa...

Fi's struts vinner (ävenom jag gillade alternativet med Fps hök) - inte av barnpassningsargument utan för att det är ett av de dummaste djur som finns. Deras hjärna är mindre än deras ögonglob.
Går du in i en strutsgrupp skall du hålla en planka eller dylikt över ditt huvud, för strutsen tror att det är den som fysiskt når högst som bestämmer...

08 september, 2006 11:18  
Anonymous Sophia B sa...

(Har inte testat om det fungerar med en planka på den lede Fi - så jag kan inte garantera att det fungrar)

08 september, 2006 11:20  
Blogger Henrik Hall sa...

Jag skäms för att erkänna att jag garvade som fan när jag läste Knugens kommentar.
Jag håller f.ö. med om att F!s djur borde vara en struts men av en annan anledning. Har du sett en struts gå till attack mot en kameraman någon gång? Tiina & Gudrun i sitt esse.

08 september, 2006 11:21  
Anonymous Anonym sa...

Folkpartiets djur är HÖK hök hök hök höööök allt annat är bara trams.

08 september, 2006 11:58  
Blogger Joakim Larsson sa...

Kul idé, men Sverigedemokraterna då?

08 september, 2006 15:45  
Blogger sakine sa...

Tack Johanna!

08 september, 2006 16:00  
Anonymous Anonym sa...

joakim larsson-

vem bryr sig?

08 september, 2006 16:13  
Anonymous Anonym sa...

joakim larsson-

varför inte bi eller geting? du vet, så fort nåt djur av annan art kommer nära det de betraktar som "sitt revir" så blir de tokiga och vill jaga iväg "det främmande elementet" så fort som möjligt.

08 september, 2006 16:14  
Blogger Johanna Nylander sa...

Allt är öppet för dubbeltolkningar...:) och jag tog bara med roliga partier. Därav ingen sd, junilista eller unikt parti.

08 september, 2006 18:04  
Anonymous vickan sa...

japp, fp är lejon - ett farligt djur som bör hållas instängt :)

08 september, 2006 18:22  
Anonymous manimani sa...

Vi har redan i piratpartiet diskuterat papegojan som symbol. Den är dessutom bra på att kopiera (härma).

Kristendomen brukar väl annars symboliseras av ett lamm eller en fisk.

08 september, 2006 20:52  
Anonymous SixDays sa...

Papegoja? Snarare Järv. Pirater är förbannat långsinta. Men du är ju heller ingen pirat och du tycker ju uppenbarligen om övervakning och kanske anal probing a la south park. Vem vet.

Jo och i en strid mellan en järv och en tiger...ja tigern kommer inte att gå därifrån =P

08 september, 2006 23:04  
Blogger Johanna Nylander sa...

Sixdays, jag tycker inte om övervakning. Trodde det framgick rätt tydligt. Fp:s politik i frågan är under all kritik. Jag håller mer med manimani om att papegijan defintivt passar bra till piraterna :)

09 september, 2006 00:17  
Anonymous Anonym sa...

Fakta: strutsar stoppar inte huvudet i sanden. Men de lägger rackarns goda ägg!

09 september, 2006 14:08  
Anonymous SixDays sa...

@Johanna Nylander. Imo så tycker jag inte att man kan rösta på ett parti om de har ett par sådana sinnessjuka frågor/förslag som de vill få igenom. Man röstar ju inte på hitler oavsett om han vill att det ska vara bra för "alla". Tror du förstår vad jag menar. Har egentligen inget emot FP mer än just den frågan som stör mig något enormt, men det kanske är nåt du kan kämpa för att ändra. :P

10 september, 2006 22:18  
Blogger Martin sa...

Trevligt och passande med en duva som symbol för kd, men där borde den väl ändå ha den symbolik den har inom kristendomen snarare än som fredsduvan med olivkvisten i näbben. (Hämtat från 1Mos 8:11)

Matt 3:16f När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: "Detta är min älskade son, han som är min utvalde."

Mark 1:10f När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Och en röst hördes från himlen: "Du är min älskade son, du är min utvalde."

Luk 3:21f Nu när allt folket lät döpa sig och Jesus också hade blivit döpt och stod och bad, öppnade sig himlen och den heliga anden kom ner över honom i en duvas skepnad, och en röst hördes från himlen: "Du är min älskade son, du är min utvalde."

Joh 1:32f Och Johannes vittnade och sade: "Jag har sett Anden komma ner från himlen som en duva och stanna över honom. Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa med vatten sade till mig: 'Den som du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper med helig ande.'

10 september, 2006 23:54  

Skicka en kommentar

<< Home