Creeper

måndag, april 03, 2006

Polisprioriteringar och nyhetsrapporteringar

Bibliotekskort i två städer, busskort, tågkort, SL-remsa, körkort, CSN-kort, patientbricka, passerkort, och bankkort var några av de kort som jag hade i min plånbok i lördagskväll då den blev stulen. Inte klokt vad man egentligen är kortberoende, vad lite man kan göra åt det, och hur mycket krångel det är att få tillbaka alla kort igen. Men vad annars ska man förvänta sig i ett byråkratins land som Sverige.

Hade man lagt i hop alla kort och vad som registrerats på dem så hade man nog kunna fått en rätt så intressant bild över mig som person. Som tur är kan man inte det än. Så långt har inte storebror Bodström kommit i övervakningsförslagen, utan vi har istället en polismyndighet som nästintill kan garantera mig att plånboken inte kommer att komma tillbaka, och chansen är ännu mindre att personen som tog min och tre till plånböcker på lördagens fest kommer att åka fast för det.

Innan plånboken försvann så hade jag trots allt en bra kväll. Maskeradkvällar brukar vålla till ett och annat skratt, och jag träffade både en och annan pirat (lilla skövde är nästan(!) ett fildelarnäste). Två bekanta var utklädda till moderater, som första parti nu fått utklädningsbarhetsstämpel. Blev så man började fundera på hur en typisk sosse ser ut. Vit man verkar dessvärre vara stereotypen där med... och just det... moderaterna har faktiskt minst en invandrare på valbar listplats. Så helt rätt hade reportaget inte.

Sist men inte minst så har George W Bush tydligen släkt i Värmland. Om nu det också stämmer. Ett slemkäckt reportage om svenskättligen visades från morgonens svt-nyhetssoffa. Kunde vi inte få slippa det, och bara sörja nyheten istället?

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Sossarna har 49% kvinnor.
Moderaterna har endast runt 30% kvinnor! (oförsvarbart)
Stereotypen av en moderat är en välbeställd, egoistisk östermalsgubbe med akut verklighetsfrånvändning.
Helt plötsligt vill du att ha samhällets hjälp att finna din plånbok, samma samhälle som du smutskastar dagligen i din blogg.´
Skäms

04 april, 2006 10:10  
Blogger Johanna Nylander sa...

Sossarna har dock bara 7% invandrare på listorna, och en pensionär. Att moderaterna är ännu värre är ingen ursäkt. Ska man se på listorna så är faktiskt FP överlägset bäst, även om de skulle kunna vara bättre de med, så varför inte lägga din röst på dem? (jag vet, dålig typ av röstfiske, varav jag inte skrev det i posten)

Jag tror min plånbok är rätt körd. Dock så ser jag hellre att polisen jagar plånbokstjuvar än fildelare. Känns som ett mycket mer motiverat polisarbete.

04 april, 2006 12:41  
Anonymous Anonym sa...

FP är näst efter sverigedemokraterna det mest främlingsfientliga partiet. Då syftar jag på senare tiders knäppa förslag (språktest osv) Att de väljer att sätta invandrare på tillhörande poster i partiet visar bara att de är taktiska och fientliga.

04 april, 2006 13:50  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jag vet inte om jag skulle kalla kampen för flyktingamnesti, ett hårt kritiserande av migrationsverket, krav på att fler grupper av flyktingar skall få stanna samt krav på arbetskraftsinvandring låter som främlingsfientligehet. För oavsett idiotförslaget om språktest så är resten av folkpartiets migrations och flyktingpolitik allt annat än främlingfientligt.

Där är du helt fel ute.

04 april, 2006 17:04  
Anonymous Anonym sa...

"Sossarna har dock bara 7% invandrare på listorna, och en pensionär.[..]Ska man se på listorna så är faktiskt FP överlägset bäst, även om de skulle kunna vara bättre de med, så varför inte lägga din röst på dem?"

Ehh för att dom är kappvändande populister? ;) Dessutom tycker jag det är bra att sossarna bara har en pensionär, det sista som behövs i politiken är fler gråa gamla gubbar och kärringar.

Anyway, intressat kombination av bloggämnen. Även om jag personligen har lite svårt att nämna frihet och folkpartiet i samma mening. ;P

Vet inte om jag hade nån poäng med kommentaren, men "rock on" iaf. Du var söt i piratdräkt.

// Anonyma Jocke(Ge fan i att spåra mitt IP, Bodström!)

04 april, 2006 21:42  

Skicka en kommentar

<< Home