Creeper

söndag, mars 26, 2006

Ett opålitiligt centerparti

Det där partiet med namnet som syftar på någon sorts mittenläge är långtifrån självklart. Igår gick partiet ut och deklarerade att man skulle stoppa lagen om buggning. Inte ett totalstopp men ett väl behövligt skjut på framtiden. Ett alldeles utmärkt exempel på vad ett litet parti kan göra.

Samtidigt så annordnar centerpartister tillsammans med kristdemokrater och moderater ett familjeseminarium i riksdagen med föreläsare som jämfört abort med förintelsen och andra som tycker att "lättare hustrumisshandel" är befogad ibland. Ett seminarium jag beklagar har fått utrymme i den svenska riksdagen. Dessutom låter det som ett seminarium som inte riktigt ligger i någon av partiernas linjer? I alla fall inte de officiella...

Själv så träffade jag igårkväll i ovanlighetens skull stora delar av min familj (utan behov av ett seminarium). Släktfest med afrikanska rytmer, ekologisk shiraz(!) och klanger av en såg. Under tiden hemma så tickade bloggen på högvarv. Jag har fått lära mig mer om internet. Ska man få mycket besökare så ska man blogga om sex eller piratebay. Det senare ordet står för tillfället för 68% av alla mina google-träffar samtidigt som jag fortfarande får flertalet träffar på "natacha" och "strippande tjejer". Detta trots att jag inte skrivit om striptease sedan september, och natacha-inlägget kom i november. Internet är underbart!

3 Kommentarer:

Anonymous Anders Gardebring sa...

Föreläsningen vet jag inget om, generellt sätt så anser jag dock att alla bör få komma till tals, hur galna åsikter de än må ha, men om centerpartiet bjuder in föreläsare som kritiserar abort och förespråkar hustrumisshandel (vilket väl förvisso borde vara ett lagbrott, uppvigling?) så är det naturligtvis mycket konstigt. Det passar ju knappast ihop med deras partiprogram i alla fall. I det här fallet verkar det dock vara ett samlat grepp mellan flera partier så det är väl svårt att veta vem som bjudit in vem, hustrumisshandel tror jag knappast någon av våra riksdagspartier står för, och inskränkningar i aborträtten är det väl möjligen några tokar i kd som skulle kunna gilla på sin höjd.
Överlag tycker jag (tyvärr) att det är folkpartiet som är opålitliga just nu.
Jag är medlem i fp sedan ett par år tillbaka och har också röstat på dem i de senaste valen. Jag kommer dock troligen att lämna partiet snart, jag har oerhört svårt att förlika mig med en hel del av de tokigheter som partiet kommit med på sistone, där samarbetet med övervakningsminister Bodström bara är ett i en lång rad. Man vill ju också ha epost och telefonövervakningen, angiverisystem i skolorna och en massa andra saker som inte har något alls med liberalism att göra. Centerpartiet har också en hel del fläckar, bland annat deras förlegade syn på kärnkraften, men valet 2006 har för mig mer och mer utformats till skademinimering på grund av folkpartiets konstiga riktning. Att helt enkelt hitta det minst dåliga alternativet. För mig är det just nu centerpartiet (jag skulle gärna rösta på liberala partiet, men de har ingen chans överhuvudtaget att få ett enda mandat, och att få bort socialdemokratin i valet i höst är trots allt ett av de viktigaste målen, deras maktmissbruk är så totalt så att det gör mig illamående)

27 mars, 2006 00:47  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast centerpartiet är ju likväl FP för buggning, även om de nu tillfälligt stoppat lagen för att få bort tidningsredaktioner som någon av de buggade platserna, de sammarbetar dessutom med sossarna i många av landets kommuner, allt för maktens skull, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att om centern och sossarna kunde få majoritet ihop i riksdagen så hade det varit en regering med dem där också.

Folkpartiet gör visserliggen många dumma utspel, men det finns fortfarande någon sorts ideologisk grund i det hela, och de oheliga allianserna är mycket mycket färre. Personligen hade jag helst av allt sett en fin kombination av liberala partiet, piratpartiet och F!, så hade jag haft någonting perfekt att rösta på :)

29 mars, 2006 15:29  
Anonymous Anders Gardebring sa...

Centerpartiet må vara för buggning, men de försöker i alla fall se till att det finns en del rättssäkerhetsgarantier runt det.
Överlag har centerpartiet tagit en ganska tydlig ställning mot onödig kontroll och övervakning, och i flera fall uttalat sig starkt kritisk till saker som folkpartiet accepterat utan att blinka.
För mig är individens egenmakt i relation mot staten en av de viktigaste sakerna i ett samhälle, liberal som jag är. Tyvärr visar folkpartiet gång på gång att man glider iväg från detta på fler och fler punkter, vilket gör att jag idag inte längre anser mig kunna stödja fp på riksdagsplanet i valet i höst. Troligen blir det en röst på centern i riksdagsvalet och folkpartiet i lokalvalet i Stockholm. I alla fall som läget ser ut just nu, vi får se vad som händer framöver.
Det absolut största problemet med folkpartiet just nu är Johan Pehrsson, som nog inte ens kan stava till liberalism.

En kombination av liberala partiet, med grundläggande liberala värderingar, piratpartiet med deras åsikter om individens makt kontra statens och motstånd mot onödiga och kontraproduktiva patent- och upphovsrättsregler (även om de i vissa lägen går för långt) tillsammans F!:s jämställdhet vore helt klart intressant.
Det känns alltmer som att de stora etablerade partierna har reducerats till att diskutera ersättningsnivåer och bidragssystem och helt tappat förmågan att diskutera idéer, ideologier och hur man vill att samhället skall se ut.

01 april, 2006 21:55  

Skicka en kommentar

<< Home