Creeper

söndag, april 02, 2006

Biobesök med toner av frihetskamp

"Du förstår varför jag är engagerad politiskt och är emot övervakning va?"
"Jo, hela filmen var ju nästan som att servera en macka till din blogg"

Jag var och såg filmen "V for Vendetta"på bio i fredagskväll. Senaste biobesöket innan dess var den sista nattliga star wars-premiären, och det skall för det mesta till någonting sånt för att få mig att gå på bio. Men, fredagkvällen var tom, min vän bjöd, och jag ville se filmen som tydligen skulle vara en rätt så bra tankeställare. Hade inte filmen varit så bra, så hade biobesöket dessvärre floppat totalt. Visserliggen bra benutrymme framför stolarna, men jag var på grund av min inte jättelånga längd, tvungen att byta plats med min vän för att kunna se någonting alls, och fick under hela filmen stå ut med två par huvuden i kanterna på bioduken. Film behöver definitivt inte vara bäst på bio.

Oavsett detta så var filmen utan tvekan bland de bästa jag sett på riktigt länge. Filmen handlar om ett framtidsengland där nationalkonservatism och kristen religionsfundamentalism råder, samtidigt som medborgarna har det rätt så bra ställt och lever sina liv som i vilket av dagens västländer som helst. Det som skiljer filmens värld från vår, är att den fria tanken eller viljan inte finns i systemet, utan alla har en ytterst stor respekt för landets ledare och partiet.

Filmen ger en ordentlig känga till övervakningsamhället och avlyssning i synnerhet. En verklighet som vi faktiskt går åt redan idag, och inte alls är särskilt främmande. Just det tror jag är det som gör filmen så träffande också, att den inte är vare sig särskilt overklig eller verklighetsfrämmande, utan innehåller delar av vår verklighet, bara det att filmen drar den till sin spets. Vi har redan idag krafter i vårt samhälle som strävar efter filmens bild av världen, och vi har definitivt redan haft det.

Tyvärr har filmen även sina baksidor. "Unga oskyldiga flickan" vs "den idealistiske gamla mannen"-rollerna finns kvar, dock med en intressant twist i slutet. Tänkte i alla fall avsluta med ett av filmens bästa meningar, fritt citerat;

"There is one centimeter they can't take away from me, and that's my integritet"

7 Kommentarer:

Blogger rasmus sa...

Du kanske noterade bildvalet till den här bloggposten...

02 april, 2006 21:31  
Blogger Johan Folin sa...

Jag såg den i måndags, och tyckte den var helt underbar. Jag ville spränga justitiedepartementet efteråt.

02 april, 2006 23:08  
Blogger The_Great_Below sa...

"Det som skiljer filmens värld från vår, är att den fria tanken eller viljan inte finns i systemet, utan alla har en ytterst stor respekt för landets ledare och partiet."

Jaha du...

03 april, 2006 21:10  
Blogger Johanna Nylander sa...

Rasmus; såg den :) bra inlägg i övrigt :)

Johan; Justitiedepartementet låter som ett bra förslag ;) Kanske skulle leta upp någon gammal nationalrebell man lätt kan tillverka en mask av?

the great below; hrm, iof har vi ju sådana inslag här också... och jag menade just den filmen, inte film i allmänhet, så övertolka inte...

03 april, 2006 21:22  
Anonymous Anonym sa...

Utifall någon missat att filmen är baserad på en serie, så vill jag passa på att upplysa om det här och nu. Frågar du mig så väljer jag helt klart serien före filmen!

19 augusti, 2006 14:41  
Blogger Vidde sa...

anonymus; möjligen är serien bättre än filmen, men det är bra med en film. En film har alla tid att se. Det finns för mycket bra serier för att orka se allihop, och vi vill att så många som möjligt tar del av budskapet i filmen, eller hur?

För övrigt satt jag och funderade på hur en sådan film kan få visas i vårt samhälle. Den är ju så samhällskritisk. Inte ens förtäckt som matrix...

Men jag antar att filmindustrin vill tjäna pengar även om det innebär att de måste sprida motståndarnas värderingar för att göra det? =)

20 augusti, 2006 03:40  
Anonymous jonas sa...

hade nils dacke robin hood-mössa eller?

21 augusti, 2006 10:07  

Skicka en kommentar

<< Home