Creeper

fredag, november 11, 2005

De glömda flyktningarna

Med en vecka fylld av galna pastorer, spionerande företag och föreläsningar om Ataris och Commandore64s palettbaserade grafikmotorer, har flyktingfrågan nästan glömts bort.

På tisdag börjar den nya tillfälliga lagen för upphållstillstånd gälla. Så nära man kan komma en amnesti menar förespråkarna, ett rättsosäkert förfarande menar kritikerna. Jag måste tyvärr sålla mig till kritikerna av den tillfälliga lagen. För även om jag starkt företräder en allmän flyktingamnesti för de flyktingar som lever göma i Sverige idag, så måste förfarandet de får stanna på vara rättssäkert.

Den tillfälliga lagen kommer säkert att bli vägen till en framtid för många flyktningar som innan hade en mörk vardag, speciellt barnfamiljer, men lagen är fortfarande för otydlig för att några garantier ska kunna utfärdas, och handläggarna som bara har ett par timmar på sig att fatta beslut, kommer knappast kunna göra en rättvis bedömning.

För har någon tänkt på vad som händer med de som inte får stanna? Avvisad efter en två timmar lång utredning. Kan det kallas för ett rättssäkert förfarande?

5 Kommentarer:

Blogger z999 sa...

En allmän flyktingamnesti? Den skulle alltså även innefatta de som söker asyl från framförallt forna Sovjet bara för att begå brott i Sverige och en länk om det
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,695439,00.html

Sedan tycker jag att det är makabert att utlänningar kan ställa krav på rättssäkerhet i Sverige efter svenska normer.

Annars har du rätt i att det kommer att bli väldigt rättsosäkert och säkerligen påverkas av hur opinionen ligger. Utöver det så tillkommer kostnaden.

12 november, 2005 21:51  
Blogger Johanna Nylander sa...

En allmän amnesti för de som lever gömda idag. Folkpartiets förslag på det hela var att den inte skulle omfatta de som begått brott, (även om det i sammanhanget känn som en sekundär fråga).

"Sedan tycker jag att det är makabert att utlänningar kan ställa krav på rättssäkerhet i Sverige efter svenska normer."

Jag tycker det är makabert att man kan behandla människor godtyckligt och utan någon form av rättsäkerhet alls. Som det ser ut idag alltså.

Fick inte aftonbladet-länken att fungera.

14 november, 2005 17:36  
Blogger z999 sa...

"Fick inte aftonbladet-länken att fungera."

Förstora upp fönstret till max och kopiera länken och lägg den i din browser.
Lägger den uppdelad här.
http://www.aftonbladet.se/
vss/nyheter/story/
0,2789,695439,00.html

"Folkpartiets förslag på det hela var att den inte skulle omfatta de som begått brott, (även om det i sammanhanget känn som en sekundär fråga)."

Hur tror du det känns för de som försöker sköta sig trots social utsatthet om man struntar i om de begått brott eller inte?

"Jag tycker det är makabert att man kan behandla människor godtyckligt och utan någon form av rättsäkerhet alls. Som det ser ut idag alltså."

Anledningen till det är väl dubbelmoralen. Man vet att invandringspolitiken kostar enormt och försöker dels få ner antalet genom att tänja på gränserna i smyg och dels hålla uppe skenet av att man inte vet att invandringen kostar. Dom negativa siffrorna runt invandringen som jag källhänvisar till ibland är inga dolda hemligheter, dom som sitter i riksdagen är säkerligen mer informerade än vad jag är. Det är väl också skälet till behandlingen av invandraren du nämnde i ett tidigare inlägg, han var advokat om jag inte missminner mig.

14 november, 2005 19:12  
Blogger Johanna Nylander sa...

"Hur tror du det känns för de som försöker sköta sig trots social utsatthet om man struntar i om de begått brott eller inte?"

Just därför jag tyckte att FP:s förslag var bra, men att det viktigaste var att den allmänna amnesti gick igenom. Det handlar trots allt om en mycket liten grupp människor.

"Det är väl också skälet till behandlingen av invandraren du nämnde i ett tidigare inlägg, han var advokat om jag inte missminner mig."

Här förstår jag inte hur du menar?

Dessutom så beror de negativa sifforna i största del på att människor inte integreras när de väl fått uppehållstillstånd, inte i att arbetande och skattebetalande personer utvisas.

Att människor ska bli trodda och få ett medmänskligt bemötande och kanske tom. bli hjälpta, är något migrationsverket och migrationspoltiken misslyckats med.

14 november, 2005 20:06  
Blogger z999 sa...

"Det handlar trots allt om en mycket liten grupp människor."

Det är väl omöjligt att avgöra hur många det blir och sen tror jag att förslaget kommer att skapa ännu fler som gömmer sig och hoppas på fler asylförslag. Hur stor grupp det än blir så kommer det att generera tre ggr den gruppen i anknytningsfall, om man ser på statistiken.

"Här förstår jag inte hur du menar?"

Jag menade att politikerna har tillgång till samma negativa siffror angående invandringen som jag har och ger signaler till invandrarverket att försöka hålla ner antalet invandrare samtidigt som man inte vill erkänna det.

"Dessutom så beror de negativa sifforna i största del på att människor inte integreras när de väl fått uppehållstillstånd,"

Nej, eftersom det inte går. Sverige har inte resurser att skapa ett likställt liv för nyinflyttade invandrare som inte kan språket. Det är ett vanligt debattknep bland antirasister att dra till det där med integration. På det sättet ger man intrycket att problemet redan är löst och att det bara behövs lite integration. Givetvis utan att komma med några realistiska idéer om vad den där integrationen ska innebära. När man har en vattenläcka så krävs det snabba lösningar och några sådana presenteras aldrig.

"inte i att arbetande och skattebetalande personer utvisas."

Har du någon koll på hur arbetslösheten ser ut bland invandrare? Antalet jobb i Sverige ökar inte precis och det finns inga politiska åtgärder som realistiskt kommer att bidra till det heller. Alla borgerliga förslag för att förenkla för företagande är långsiktiga åtgärder som inte kommer att ge någon effekt inom min livstid, speciellt inte i kombination med den invandringspolitik vi har. Det har aldrig funnits någon integrationspolitik som har förändrat något, problemen har ju liksom ökat.

"Att människor ska bli trodda och få ett medmänskligt bemötande och kanske tom. bli hjälpta, är något migrationsverket och migrationspoltiken misslyckats med."

I förhållande till resurserna så har de gjort vad som går att göra. Med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut i Sverige så är det ett tufft jobb att bevilja 60.000 uppehållstillstånd (förra årets siffror) och samtidigt dölja hur katastrofalt det ser ut i invandrartäta områden.

14 november, 2005 22:19  

Skicka en kommentar

<< Home