Creeper

torsdag, oktober 26, 2006

Msn-problem...

Eftersom att bloggens antal läsare överstiger antalet på min msn-lista, så tänkte jag med en chansning att någon här kanske har en lösning på mitt mindre roliga i-landsproblem. Som student är jag fruktansvärt beroende av msn. Det är överlägset det instant messenger-program som min bekantskapskrets använder sig av mest, och därför är det också oerhört handikappande när det inte fungerar. Trots två ominstallationer, så vill programmet ändå inte göra som jag vill. Det fungerar inte att adda nya kontakter (vare sig om det är jag som addar eller tvärt om), och ett par redan addade kontakter har försvunnit. Jag kan inte heller logga in med någon annan msn-adress (tänkte göra ett försök med att byta konto).

Om jag öppnar kontot i windows messenger, så funkar det visserligen att adda, men nya kontakter försvinner när jag går tillbaka till windows live messenger...

Någon som varit med om något liknande och har en lösning? Just nu kör jag gamla windows messenger, men det är fruktansvärt trist, och jag kan inte styra upp mina kontakter i grupper längre, vilket gör översikten till kass.

10 Kommentarer:

Anonymous Mind sa...

Själv kör jag Miranda, med den kan jag köra alla tänkbara protokoll i samma program. Icq, Msn, yahoo, irc osv osv. Gratis, finns massa plugins för att göra allsköns saker, kryptering, osv osv. Enda dåliga jag kan komma på såhär på rak arm är att man inte kan videochatta med webkamera i det. Å andra sidan var det 2 år sen jag försökte med det så det kanske går nu eller finns nåt plugin. I övrigt har jag aldrig haft problem med det. Kolla http://www.miranda-im.org/

26 oktober, 2006 18:33  
Blogger SixDays sa...

Använd gaim. Bara handikappade personer kör puttemjuks skitklient. http://gaim.sf.net

26 oktober, 2006 19:35  
Anonymous Anonym sa...

Som sixdays säger, använd gaim. Det är fri programvara, både som i frihet och som i gratis (och släng ut windows när du ändå håller på).

26 oktober, 2006 20:57  
Blogger Johanna Nylander sa...

Sixdays; Gaim kraschar när jag försöker logga in, så tyvärr =/

anonymous; skulle jag slänga ut windows hade jag fått problem att köra mina bildhanteringsprogram. Hur lite jag än gillar windows, så kan de i alla fall kompabilitet...

Mind, får bli miranda än så länge, men jag är inte överförtjust i programmet...

26 oktober, 2006 21:40  
Blogger Karl Dahlberg sa...

ett annat tredjepartsinstant messenger i samma typ som Miranda är annars Trillian, som är lite annorlunda utformat mot Miranda

26 oktober, 2006 23:06  
Blogger Magnus Persson sa...

Johanna: det är snarare så att det är dina bildhanteringsprogram som är kompatibla med Windows, och inte Windows som är kompatibelt med dina bildhanteringsprogram. Det är mycket viktigt att skilja på sånt! Windows är mycket sällan kompatibelt med något som inte har sitt ursprung i M$-världen, för övrigt. Microsoft har någon typ av aversion mot att följa standarder...

Sen kan jag bara instämma i talkören. Jag har inte använt någon originalklient på åratal, och aldrig någonsin MSN Messenger. Maken till irriterande datorprogram känner jag då inte till. Oavsett vilken alternativ klient du väljer så har du i mina ögon gjort dig ett uppköp...

Först använde jag Trillian, men den var jag ärligt talat inte särskilt imponerad av. Därefter bytte jag till Miranda, som är en mycket trevlig klient i mina ögon (du skriver aldrig vad du ogillar med den, för övrigt?).

De senaste två åren, när jag gått över till Mac OS X, så är det Adium X som gäller för hela slanten. Helt klart min favorit! Tyvärr så måste du ju byta till både en annan dator och ett riktigt operativsystem för att köra den... ;-)

27 oktober, 2006 00:51  
Anonymous Lore sa...

Det verkar som om det blir mög kvar efter avinstallationen. Om man inte känner för en manuell jakt bland mappar och register är nog andra klienter att föredra.

27 oktober, 2006 18:52  
Anonymous Anonym sa...

magnus persson: Tack, då slapp jag säga det men jag tänker fortsätta...

Johanna: Windows är inte kompatibelt. Windows är inkompatibelt med allt annat än sig själv. Microsoft har alltid vägrat följa accepterade standarder för att låsa in användare och förhindra dem att gå till konkurrenter. Se bara på kontroversen med ODF. Ta inte det här som ett påhopp för det är inte avsikten men har "frihet" i namnet på din blog någon mening så borde du i alla fall ägna någon liten stund åt att studera friheten som ges av (bl.a.) GPL och mjukvara med öppen källkod.

Ett tips i all välmening. Detta är oerhört viktigt och ju fler som blir medvetna, desto bättre.

27 oktober, 2006 22:55  
Blogger Johanna Nylander sa...

Alltså, jag gillar open source (min första luf-motion var på ämnet, tyvärr nerröstad), fast är väl inte så konsekvent som jag borde. Mest för att jag är lat, och pga. bildhanteringsprogrammen.

Annars kör jag just nu miranda, och jag har ett antal andra livsnödvändiga program som är GPL/open source. Hade fedora på en dator ett kort tag för något år sedan också.

Ska nog skriva ett helt blogginlägg på ämnet någon gång i framtiden...

28 oktober, 2006 00:45  
Anonymous Stefan Wallin sa...

Du säger att gaim kraschar.. testa lite olika versioner. Risken är att du körde just 2.0.0beta3.1 som har just problem med MSN-craschande.. testa 1.x-versionen eller nya Beta4. Vad du än gör, skippa Pyttemjuks klient. Fördelen med Gaim är att du kan skapa multipla msn-konton och ha flera inloggade samtidigt(när kontakterna överstiger 150 till antalet d.v.s.). Eftersom du har en egen domän behöver du ju inte skapa hotmail-konton heller. Det räcker ju med passportkonton som kopplas till "johanna1@fff.se","johanna2@fff.se" o.s.v.

Ett litet tips bara, om du nu prompt måste använda msn. Annars kan du ju gå över till Googles värld och använda Google Talk som använder Jabber som protokoll, mycket trevligt och integrerar väl med Gmail. :)

29 oktober, 2006 00:51  

Skicka en kommentar

<< Home