Creeper

torsdag, oktober 26, 2006

Alf Svensson spelar på okunskap i antipiratmotion

"Kvar blir bara skräp, pornografi och våld."
Det är Alf Svenssons uppfattning om konsekvenserna av en uppluckring av upphovrättslagstiftningen. Det är inte särskilt förvånande att Svensson inte har en verklighetsanpassad bild av upphovsrätt, han har det inte i så mycket annat heller, men det befäster likväl kristdemokraterna som det mest upphovsrättskramande partiet i riksdagen.

Alf Svensson har skrivit en motion på ämnet som finns att läsa här (riksdagen verkar ha problem med att få fram nyskrivna motioner på webben än så länge). Alf och jag har tydligt olika ståndpunkter i frågan, men jag har svårt att förstå varför han inte kommer med bättre argument.

Svenssons huvudargument är att "piratkopiering utarmar kvalitetskulturen och är ett hot mot mångfalden". I kombination med att det bara skulle vara skräp, porr och våld kvar, efter ett slopande (eller avreglerande) av upphovsrätten, så har Svensson en underlig syn på kultur. Min erfarenhet, och säkerligen många andras, är att fildelning dels ökar bredden på den kultur jag själv upplevt, men också att det är en möjlighet för mindre kulturutövare att sprida sina verk, som inte blir signade av stora produktionsbolag. Men den smala kultur jag gillar är ju uppenbarligen bara skräp enligt Alf Svensson, och därför ingenting att bry sig om.

Jag kommer säkerligen alltid ha en annorlunda åsikt om vilken kultur som är bra än vad Alf Svensson har (det hoppas jag till och med), men hur lite jag gillar något kulturuttryck, så skulle jag knappast avföra det som "skräp". Sen behöver ju inte allt våld och porr vara automatiskt dåligt.

Men, motioner handlar till stor del om att skapa opion. Våld, porr och skräp låter ju som saker man av automatik ska vara emot om man är politiskt korrekt, så det är väl ett genomtänkt uttalande av Alf Svensson.

En annan genomtänkt del i motionen är det diagram som finns med. Det är en grafik över en undersökning av: "Andel personer i åldern 16-74 år som när man utnyttjat Internet använt ett fildelningsprogram efter ålder och kön, procent"

Läsaren är tänkt att koppla att det är samma sak att använda ett fildelningsprogram som att ladda ner upphovsrättskyddat material, när det egentligen handlar om någonting helt annat.

En jämförelse skulle vara att i en motion om att skärpa straffen för fortkörning tagit med en graf över andel personer som använt en bil för att ta sig fram i trafiken. Det är exakt samma relevans i sammanhanget.

Tyvärr så är det inte många som skiljer på begreppen, utan ser allt som har ordet "pirat" eller fildelning som någotning automatiskt dåligt. Inte heller gör Alf Svensson debatten till så mycket bättre, utan spelar på folks okunskap.

9 Kommentarer:

Anonymous Saint sa...

Sist jag kollade hade fler än två personer dömts för fildelning i Sverige, men Alf kanske har andra siffror. Aja.

... Sen kan man ju ifrågasätta det där med "skräp, pornografi och våld". De som kämpar hårdast under antipiratbyråns (etc) fana är de stora aktörerna som förvandlat skapandet till en industri där artisten är ett varumärke och framförandet en produkt. Om det är skräp eller inte låter jag vara osagt, men det bör inte råda någon tvekan om huruvida det är storproduktionerna som anspelar mer på pornografi och våld eller små independentverk (i såväl musik som film och spel).

Höja straff och öka bevakning är något man tillämpar även på fortkörning. Jag tror personligen man gör bättre i att undersöka och upplysa när lagar saknar folkligt stöd.

Alf håller ju förstås inte med, och han har onekligen mer erfarenhet än jag så jag kanske ska hålla tyst om den rent juridiska biten. Däremot känns det som han argumenterar mot fildelning på ganska ogenomtänkta (och i viss mån felaktiga) grunder, det låter som han lyssnat lite väl mycket på lobbyisterna.

26 oktober, 2006 20:19  
Anonymous Anonym sa...

Utmärkt blogginlägg.

Alf Svensson har tydligen ingen som helst koll på vad fildelning är, dess möjligheter och dess samhällsutvecklande effekter.

Leo

26 oktober, 2006 22:02  
Anonymous Anonym sa...

Moderat riksdagsledamot i arbete för Irans regim?

http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0296832736219

http://ardi.rastakhiz.org/art/2006/mod/060902.pdf

http://nimaliberal.blogspot.com/2006/10/integrera-moderaterna-i-fredags.html

http://www.ardi.rastakhiz.org/press/prs/06/061018.pdf

27 oktober, 2006 01:25  
Anonymous Carl Hellberg sa...

För en gångs skull håller jag med dig Johanna. Inte i frågan om hurvida olaglig fildelning är rätt eller fel, men i att Alf Svensson ej bör uttala sig så klantigt i frågan. Du har rätt i att hans argument är okunnigt formulerade. Däremot håller jag med gamle Alf om att straffen borde skärpas. Men då måste också film- och musikbranschen bli bättre på att lagligt distrubera sina produkter över nätet till rimliga priser. Men jag kommer alltid att tycka att en konstnär, musiker, låtskrivare, filmmakare har rätt att få betalt för sina verk.

Om Ni vill läsa lite bättre argument än Alfs kolla in:
http://carlhellberg.blogg.se/181006163109_frsta_musikfildelaren_dmd_bra_dr.html

eller

http://carlhellberg.blogg.se/191006085810_dliga_argument_rttfrdigar_inte_f.html

27 oktober, 2006 12:41  
Blogger Anders Hällzon sa...

carl hellberg: "Men då måste också film- och musikbranschen bli bättre på att lagligt distrubera sina produkter över nätet till rimliga priser."

Det kommer, av PC För Allas artikel att döma: Martin Appel: Därför gillar jag internets porrfilmer*
Den vanliga filmindustrin kommer att följa efter. Det måste den. Vi har inga Betamax-filmer nu för tiden, eller hur?

*) Han gillar dem alltså för att de har en vettig metod för köp av filmer. Sluta slå mig, snälla.

27 oktober, 2006 19:40  
Blogger Peter sa...

Av någon anledning som kom jag att tänka på det här.

Dock så spelar senator Ted Stevens i en helt egen division (kanske tom dimension).

28 oktober, 2006 03:03  
Anonymous Anonym sa...

"Sen behöver ju inte allt våld och porr vara automatiskt dåligt."
Say What?
Vilken porr är bra, fröken feminist? Och framförallt: Vilket slags våld är bra?

28 oktober, 2006 09:36  
Blogger Johanna Nylander sa...

anonymous; Jag tror vi hade fått en rätt trist kulturflora om det inte hade skildrats något våld i vare sig böcker, film eller spel tex. Eller har du någonting emot det?

och ang. porr så har jag ingenting emot det (fast en hel del emot porrindustrin)i sig, även om jag personligen har svårt att förstå vad man får ut av det.

29 oktober, 2006 19:47  
Anonymous Hao sa...

"Svensk ekonomi beräknades förlora totalt 770 miljoner SEK enbart under
2005 (siffrorna från Motion Picture Association)."

Så står det också i Alf Svenssons motion... Men det är ju amerikanska siffror. Andra källor påstår ju att film- och musikindustrin inte förlorat eller till och med tjänat på den olagliga spridningen av film och musik. Jag tror själv inte en sekund på amerikanska vinstintresserade organisationer. Jag undrar vart de fått dessa siffror ifrån. Hur kan man veta hur många som skulle ha köpt en viss film om den inte hade delats ut på internet?

Dessutom, vem köper musik-CD nu för tiden? 1o - 15 låtar på en skiva och sen ska man behöva släpa runt skivorna i nån slags väska?? Och akta så man inte repar dem?? Mp3or kan man inte repa och skulle man slarva bort dem kan man alltid ladda hem nya. Och så sätter de skydd på skivorna så att man inte ska kunna använda dem hur man vill ens!
Dessutom är det sant att man får mycket större del av kultur genom fildelning. Jag skulle tex aldrig hittat den Japanska gruppen "Puffy" om inte fildelningen fanns. Utan fildelning hade jag lyssnat på det som alla dagligen tvingas lyssna på... Orup och Thomas Ledin... Sharing is Caring! Peace out!

01 november, 2006 20:10  

Skicka en kommentar

<< Home