Creeper

lördag, mars 10, 2007

Kvinnor som är till lags och flyttar med

Det är inte alltid jag håller med Linna Johansson. För det mesta är hon lite mycket vänsterfeminist för min smak, men idag så slår hon huvudet på spiken med sin ledare om män och rörlighet. För även om vi år 2007 betraktar oss som hyfsat jämställda, så finns det fortfarande könsroller och stereotyper som vi följer. Oavsett om vi vill erkänna det eller inte.

En sån sak är alla de kvinnor som flyttar med sina män. I min rätt så unga umgängeskrets finns det flera exempel på tjejer som flyttar ihop med pojkvännen, antingen nära, eller till en plats längre bort. Det är alltid helt frivilligt, som följd av ett aktivt val och med en välgrundad anledning. Kanske har killen hittat drömjobbet, bor i en större stad med fler möjligheter, ska avsluta en påbörjad utbildning, eller helt enkelt har han större lya. Det är inget fel på det, men motsatsförhållandena är få. De finns, men de är marginaliserade få.

Någon kanske skulle säga att det beror på den där rätt ofta förekommande åldersskillnaden. Killen kanske är ett par år längre, har fast jobb eller påbörjad utbildning och därmed inte lika flyttbar.

Oavsett alla bortförklaringar man kan tänka sig, så rör det sig trots allt om en könsroll vi inte lyckats bryta än. Den får leva vidare tack vare normer och förväntningar, killar ska fortfarande lyckas lite bättre i arbetslivet och tjejer förväntas fortfarande ha karriär, men om killen har det, så ska hon prioritera hans.

Det finns undantag, men normen är fortfarande att killen ska lyckas bäst. Därav konsekvensen att tjejen flyttar efter. Jag längtar tills den dag då kvinnlighet inte är synonymt med hon som är till lags.

Etiketter: ,

11 Kommentarer:

Blogger Ludvig sa...

Eller så kan man tolka det som en rest av normen "mannen bygger huset, kvinnan avgör om det duger".

10 mars, 2007 14:49  
Anonymous KAS sa...

"Det finns undantag, men normen är fortfarande att killen ska lyckas bäst. Därav konsekvensen att tjejen flyttar efter."

Är man ett par med eller utan barn flyttar man tillsammans endast i undantagsfall kommer någon efter.

Känner man sig tvingad ska man kanske gå på krogen och skaffa en ny partner eller leva ensammen.

10 mars, 2007 15:02  
Anonymous Niklas Fast sa...

Hmm... vet inte om jag håller med dig där Johanna.
Min egen lilla högst ovetenskapliga undersökning (dvs min umgängeskrets) visar på det motsatta; Har killkompisar som flyttat med flickvänner både norröver och söderöver. Men ok, detta kanske bara hör till de där undantagen du pratar om.
Jag har väldigt svårt att förstå "normen" att killen ska lyckas bäst. Kan det vara så att man älskar varandra och därmed vill hålla ihop?

10 mars, 2007 20:16  
Anonymous Jonas sa...

Tja, beror det på att killarna är äldre är det ju upp till tjejer och killar och bryta den normen genom att börja bortse från ålder. Detta skulle ju för övrigt också förklara varför kvinnor lyckas sämre i karriären generellt - de söker sig till äldre män och följer dem, istället för att satsa på sitt jobb.

Hur rimligt det än kan låta köper jag inte din tes - att normen är att kvinnan följer med - utan mer kött på benen. Bland de jag umgås med har jag inte märkt nån större övervikt åt endera hållet, för övrigt. Enda solklara fallet av att följa partnern till 100% var en kille som följde sin tjej. Jag har också många killkompisar som verkar vara beredda att amputera ett ben för att flytta närmare sina tjejer.

11 mars, 2007 00:52  
Anonymous Anonym sa...

Det är bara för tjejer att sluta att bli förälskade i äldre killar. För där har du ju en poäng, om man är äldre tjänar man oftast mer pga av längre erfarenhet eller så har man kommit längre i sin utbildning och då blir det logiska valet att följa den som kommit "längst". Den ekonomiska totalförlusten blir lägre. Eftersom valet är helt fritt när det gäller vem man väljer att leva sitt liv med så är det helt upp till er tjejer att ordna till det här problemet.

11 mars, 2007 10:47  
Blogger Vidde sa...

Fan vad trist. Här gör du en bra poäng, och så väljer alla att antingen förneka verkligheten eller använda bortförklaringar som du redan nämnt inte håller.

JAG vill hålla med dig och lägga till detta: om det ÄR tjejen som har bättre jobb och bättre... allting, då tittar folk automatiskt på killen och tänker att han antingen är en loser eller en snyltare. Jag gör det själv, men jag önskar att jag kunde låta bli. DÄR har vi de inarbetade könsrollerna som är så svåra att bryta!

11 mars, 2007 11:45  
Anonymous Niklas Fast sa...

Vidde:
Jag, och de övriga som kommenterat bloggen, har väl inte direkt sagt att poängen i det hon skrivit är dålig?
"Förneka verkligheten"? Vi lever alla utifrån olika verkligheter. Ursäkta om jag inte vill bli påtvingad din verklighet och utifrån anta att så är fallet för alla. Att Johanna "nämner" att de ("bortförklaringarna") inte håller är väl inte ett särskilt starkt argument?
Du generaliserar grovt i ditt påstående om hur "folk" (är det alla i hela Sverige?) ser killen som en snyltare bara för att han flyttar med sin tjej.
Jag nämnde ordet kärlek och kan nu lägga till trohet. Det står över könsroller, strukturer och förtryck!
Sedan förnekar jag självfallet inte problematiken med att kvinnor har sämre betalt och ibland också sämre förutsättningar, men jag ser det INTE som en vedertagen sanning som kan förklaras med allt elände.

11 mars, 2007 21:25  
Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

"Jag längtar tills den dag då kvinnlighet inte är synonymt med hon som är till lags."

Amen!

12 mars, 2007 10:04  
Anonymous Jonas sa...

Vidde:
Vi försöker kritiskt diskutera sakfrågan. Det blir inte bättre av att du kör över oss med påståenden om att vi "förnekar verkligheten".

Vi kan ju inte gärna utgå från att det Johanna skriver är sant om det inte överensstämmer med vår verklighetsbild. Och vi kommer verkligen inte komma någonstans i feministiska frågor om det är helt tabubelagt att ens ifrågasätta faktapåståenden som saknar källa.

12 mars, 2007 17:43  
Blogger Johanna sa...

Jag tycker allt att Vidde har en poäng också. Alla har vi olika erfarenheter och kan plocka exempel från vår omgivning(jag kan bara utgå från mina egna), men att det är killar som förväntas lyckas i arbetslivet (och också gör det), finns det statistik på, vilket väl också är en indikation på att det är killars karriär som värderas högst.

13 mars, 2007 00:24  
Anonymous ming sa...

Det hela blir intressantare när folk blir lite äldre, då ser det nämligen ut så här för _väldigt_ många:
Det är ok för tjejen/frun att shoppa 5 onödiga handväskor/skor/hattar men det är inte ok att killen köper något utan att fråga sin tjej.
Vill tjejen ha en sommarstuga men inte killen så får killen köpa en sommarstuga i alla fall.
Killar har i princip inget att säga till om när det gäller om att skaffa barn eller hur man gör med barnen vid separationer.

så, när är det dags för jämlikhet?

17 mars, 2007 15:28  

Skicka en kommentar

<< Home