Creeper

onsdag, mars 07, 2007

Bodström blir god, i alla fall förklädd som det

Historien om FRA-lagförslaget har allt annat än nått sitt slut. Jag är nära på att ge cred till Thomas Bodström (som var den som stödde förslaget från allra första början) för hans underbara populism som gör att han kanske kan tänka sig att dra ut på förslaget i ytterligare ett år.

Jag har mycket svårt att tänka mig att socialdemokraterna tar chansen att stoppa ett avlyssningsförslag som skulle ge dem utmärkta övervakningsmöjligheter i en kommande regeringsställning (om de nu tar sig dit). De får gärna motbevisa mig, men Bodströms ord kan bara ses som tomma med tanke på den historia han har i övervakningsfrågorna.

Om några goda socialdemokrater, några goda folkpartister, någon god moderat och någon god centerpartist faktiskt vågar ta steget och rösta för en bordläggning tillsammans med vänstern och miljöpartiet så kommer vi ha ett år till på oss att övertyga regeringen om att det är ett dåligt förslag. Det behövs bara nitton ledamöter för att så ska ske, och det är en chans för den personliga integriteten att vinna.

---

Vad beträffar att FRA upptäckt uppgifter om folkmord, så kan jag upplysa om - ja det pågår ett i Darfur (se föregående inlägg). Det behövs det inte kollektiv massövervakning för att ta reda på. För att inte banalisera frågan helt, så visst. Massvis med brott skulle säkert kunna lösas genom massavlyssning. Massvis med brott skulle kunna lösas och upptäckas om staten installerade övervakningskameror i människors sovrum också, hemmet är den farligaste platsen för en kvinna, för att inte tala om alla samhällsfarliga konversationer som förs över köksborden i de svenska stugorna.

Etiketter: , , , ,

2 Kommentarer:

Blogger Christoffer sa...

Tyskarna funderade på att införa liknande lagstiftning.

Det som stoppade förslaget. var tyska polisen som utvärderade hur många fler brott som skulle kunna lösas med hjälp av dessa befogenheter.

De kom fram till 0.06% ökade lösningar.

Balansera det mot integritetsintrången så fattar man att det är en dålig ide.

07 mars, 2007 11:15  
Anonymous Anonym sa...

Ett stort problem med att berätta om varför den här lagstiftningen behövs är att metoderna måste hållas hemliga. Orsaken är naturligtvis att det finns många olika sätt att hitta den typ av meddelanden (både text och programkod) som Sverige måste ha koll på. Offentliggörs FRAs meoder kan "de illasinnade" få information om hur de ska anpassa sig för att ha bättre sannolikhet att lyckas.

Om jag skulle säga att svenska myndigheter fn står inför en statligt arrangerade informationsoperation så skulle du nog inte tro på mig, jag kan dock ge ett litet tips på vilka länder som är inblandade: De börjar på K, N och R. ;-)


Du och jag samt andra medborgare har större anledning att oroa oss för vad våra internetleverantörer gör (och att de läser våra mail) än vad FRA gör.

07 mars, 2007 14:01  

Skicka en kommentar

<< Home