Creeper

lördag, september 30, 2006

En utmaning om politisk identitet

Det var faktiskt rätt länge sedan någon bloggutmanade, men nu är det Nils på Erlanderbrigaderna som ligger bakom. Temat är politisk identitet, och jag tänkte försöka svara så gott jag kan (med viss floskelvarning):

1) Politisk ideologi du förespråkar?
Liberalism. Helst prefixlös sådan. Största möjliga frihet för individen, så länge den inte går ut över någon annans frihet. Statens primära uppgift är att bistå med en grundtrygghet och socialt skyddsnät. I liberalismen ingår också att alla ska ha lika möjligheter, därför vill jag också synligöra och motarbeta de normer som gör att kvinnor och män omotiverat behandlas olika. Det är anledningen till att jag också kallar mig för feminist.

2) Politisk ideologi du föraktar mest?
Världens mest totalitära land är Nordkorea, och svaret bör därför vara kommunism. Men samtliga ideologier som förespråkar fundamentalism och diktatorskap. Fascismen är skrämmande.

3) Materialist eller idealist?
En kombination med överhängande av det senare (vill jag i alla fall). Privat är jag på ett mycket ytligt plan barnsligt materalistisk.

4) Plikt- eller konsekvensetik i politiken?
På filosofilektionerna för tre år sedan hade jag definitivt svarat konsekvensetik. Inom politiken så är jag däremot överhängande pliktetiker, i synnerhet i frågor som berör mänskliga rättigheter.

5) Politiskt uppvaknande?
Tre händelser:
- När jag var nio år, och ombytt på plats fick beskedet att jag inte fick vara med i en fotbollscup bara för att jag var tjej. Där började den feministiska banan.
- När jag gick på högstadiet och fick Alvestas kommunalråd att ändra sig om nedskärningarna på min skola. Jag insåg att även ett argt reportage i lokaltidningen kunde förändra, och lärde mig betydelsen av opionsbildande.
- När jag tidig vår 2002 läste igenom liberala ungdomsförbundets handlingsprogram och insåg att de tyckte precis som jag (förutom det där med kungen, och idag vill inte jag heller ha honom). Då började jag kalla mig för liberal, och i mars 2002 blev jag medlem (och folkpartiet låg under 4% i opionssiffrorna).

6) Politisk detour?
Till viss del, även om jag var rätt liten då. Hade en mycket konservativ syn på abort och hbt-frågor tills jag var ungefär 15-16 (sen växte jag upp). Hade nog kunnat gått med i grön ungdom när jag var 14 om inte den liberala delen vägt över.

7) Enskild person som påverkat dig politiskt?
Birgitta Ohlsson var anledningen att jag gick med i luf. Det var feministiskt och radikalt utan att vara vänster. Annars har jag ett par galna släktingar som påverkat mig på sättet att jag börjat engagera mig extra bara för att jag tyckt de haft helt fel.

8) Bok som påverkat dig mest politiskt?
Verkar som att bloggutmaningen sprungar ur den kristna delen av bloggosfären, då många svarat bibeln. Det måste jag nog också göra. Mitt rättviseperspektiv kommer till stor del därifrån. 1984, Egalias döttrar och en hel mängd fantasylitteratur ligger också till grund för min politiska påverkan.

9) Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?
Svårigheterna i när en persons frihet överlappar en annans, samt den moraliska aspekten i hur mycket man själv ska få förstöra i sitt eget liv och skylla sig själv.

Om vi inte hade haft saker som sjukdomar, och jag inte trott att människor förtjänade en andra chans, så hade jag troligen varit nyliberal. Nu är världen inte perfekt, och man måste förhålla sig bästa möjliga till det.

10) Viktigaste enskilda politiska frågan?
Fröken-Sverige-klyshan "fred på jorden" är inte fel. Inte heller de vita banden med texten om att man ska utrota fattigdomen. Helt enkelt att de mänskliga rättigheterna efterföljs.

I sverige vill jag återinföra den personliga integriteten.

11) Utmanar?
Tre personer skulle det vara. Det blir Alexander eftersom han borde damma av filosofin, och jag vet hur mycket han äääälskar bloggutmaningar. Det blir Saga för att bloggutmaningar borde passa in i det hennes studie om bloggar i skolan (du kan inte bara plugga fildelning!), och till sist så blir det Johan för att sprida utmaningen till ett annat politiskt håll.

5 Kommentarer:

Blogger Syrran sa...

Kul att folk skickar runt min enkät, men credda den som creddas bör!
Mvh Syrran

30 september, 2006 12:07  
Blogger Alexander sa...

Syrran: Cred? Tror du seriöst du ska ha cred! Va faan, nu har jag ännu en gång blivit tvungen att svara på massa jobbiga frågor. Denna gång måste jag också tänka efter (läs googla upp massa ord som jag inte vet vad de betyder) I helvete att du ska ha cred!

Johanna: Du vet att du kommer få någon sorts hämnd för alla dessa listor... Men "Im on it"...

30 september, 2006 20:59  
Blogger Johan sa...

ojoj, utmanad. säger som Arnold, I'll be bach.

Och samme Arnold har ju nu kommit ut som miljömupp. Vilket är kul.

30 september, 2006 22:34  
Blogger Alexander sa...

Johan: SkogsMulla heter det... Sluta hacka på tyskars (ja de är tyskar de däringa österrikarna) uttal. Det är hemska främlingsfientligt...

BTW så ska jag te Bishops nu, kom förbi vettja!

30 september, 2006 22:49  
Blogger Johan sa...

fäääärdig!

02 oktober, 2006 22:26  

Skicka en kommentar

<< Home