Creeper

tisdag, juli 25, 2006

Alltid redo mot fildelning

Så nu ska scouter jaga fildelare i Hong Kong. Angiveripolitik som i George Orwells 1984. Har du sett filmen så kommer du väl ihåg barnen i scoutskjorta som angav sina egna föräldrar som krimtänkare till partiet?

Men att angiva grannar och vänner är inte någonting som är främmande i Sverige heller. MPAA och de andra upphovsrättsorganisationerna borde ta avstånd från alla uppgifter som kommer från barn. De valet har man faktiskt. Men jag antar att det är lättare att agera diktaturkramare, än att ha någon form av socialt patos. Vi vet ju sedan tidigare att personlig integritet inte är någonting värt så länge inte upphovsrättsindustrin får sina pengar, så varför skulle det vara fel att skapa ett angiverisamhälle styrt av barn?

5 Kommentarer:

Blogger MiA sa...

Oj, det var inte dåligt. Men jag kan garantera att svenska scouter inte kommer att syssla med fildelarjagande. Ja, inte mer än att vi anställda ibland uppmanas att inte synkronisera upp all musik på deras server :).

25 juli, 2006 14:12  
Blogger Johanna Nylander sa...

Det tror jag inte heller, jag har själv haft rätt stora kontakter med scoutrörelsen (smu-skjortan hänger i garderoben). Men det skulle inte förvåna mig om antipiratrörelsen skulle starta angivarsystem för det...

25 juli, 2006 16:05  
Anonymous Anonym sa...

Ny allierad i kampen för fildelning.

http://www.nd.se/faq/fraga.asp?fragaID=47

*fniss*

25 juli, 2006 21:58  
Anonymous Anders Gardebring sa...

Damn också. Jag har inget modem. Hur kan jag DÅ göra mig sedd och hörd? ;)
Kanske dax för nd-tomtarna att uppdatera sin site..

25 juli, 2006 23:55  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Anonym: Att ND är / säger sig vara för fildelning innebär inte att det är rimligt att anklaga piratdebattörer för att vara alierade med dem. Om man tittar ytligt på vad ND säger så hittar man stora beröringspunkter med alla partier som sitter i riksdagen idag, det gör inte dem till ND-allierade.

Vad värre är är att den integrations- och integritetspolitik som (s) driver skiljer sig oroväckande lite från den ND vill ha, och vad gäller integritetspolitiken verkar det tyvärr även gälla fp:s ledning ...

28 juli, 2006 15:16  

Skicka en kommentar

<< Home