Creeper

måndag, juni 19, 2006

Verklighetsförankring i politiken och plånboken

Idag rapporterar sveriges radio om hur riksdagskandidaternas löner ser ut jämfört med respektive partitillhörighet. I princip alla partier har högre medelinkomster för sina kandidater i dag än vad de hade 2002, mycket kan nog bero på att redan sittande riksdagskandidater kandiderar om, och en hel del beror på yrkespolitikerrollen.

Socialdemokraterna är värst. 17% av kandidaterna tjänar mindre än 200 000kr, jämfört med ett riksdagssnitt på 26% och ett snitt bland befolkningen på 54%. Miljöpartiet har de bästa siffrorna om man jämför med befolkningen, de har också ett "max-två-mandatperioder-i-riksdagen-krav".

Lönerna för de socialdemokratiska tjänstemännen och politikerna är höga. I vissa kommuner får politikerna betalt från partiet, och den totalt ovetenskapliga undersökningen jag gjort bland tjänstemän inom ungdomsförbunden är att de hos SSU tjänar helt klart bäst. Många är också de som går in för att bli yrkespolitiker, som väljer att plugga statsvetenskap på högskola/universitet, och som inte kommer se mycket mer av arbetslivet än partikanslin och riksdagsjobb.

Det är säkert så att många som jobbar med politik passar för det, och har hittat sin plats i livet, men i de politiska församlingarna så behövs det människor som har andra erfarenheter än från det politiska spelet. Inte heller är det konstigt att politikerföraktet är stort när de styrande får fortsätta styra utan ansvarsutkrävande eller verklighetsuppfattning...

4 Kommentarer:

Blogger Gurra Pärsson sa...

Tack för fotarbetet Johanna. Dina reflektioner stämmer väl överens med de tankar jag framförde i min blogg förra veckan.

Och välkommen tillbaka från Hultsfed förresten!

19 juni, 2006 12:30  
Anonymous niklas sa...

att ssu betalar bättre än de andra förbunden kanske beror på att deras anställda har en bra fackförening som förhandlar fram bra avtal? sossarna brukar ju värna om starka fack..

är det förresten något fel med att tjänstemännen tjänar bra? att de folkvalda politikerna helst ska vara ett snitt av befolkningen som helhet kan ju vara en sak men att de som sitter på kontoret och bokar mötesrum, skickar pressmeddelanden osv är det är väl ointressant?

19 juni, 2006 21:56  
Blogger fatima sa...

Det du tar upp är VIKTIGT! Jag är övertygad om att de som aldrig själva levt med knappa resurser kan förstå hur många människor har det.
Jag tror att om personer som du eller jag hade styrt Sverige hade politiken sett annorlunda ut.
Makt korrumperar och pengar betyder mycket. Därför har jag lovat mig själv (om jag blir vald till riksdagen) att inte ta på mig några som helst styrelseuppdrag vid sidan om riksdagsuppdraget. Det är inte klokt att riksdagsledamöter besätter så många styrelseposter som stjäl tid från det viktiga riksdagsuppdraget.

19 juni, 2006 23:10  
Blogger Nils sa...

Vadå "får fortsätta styra utan ansvarsutkrävande"? Vad hände med allmänna val? Fri opinionsbildning? Löpande band-krav på ministeravgångar? Slentrianhot om misstroendevotum? Bloggtribunerna?

21 juni, 2006 18:08  

Skicka en kommentar

<< Home