Creeper

måndag, mars 20, 2006

Poltik, religion och schlager

Av någon anledning så är det alltid söndagsflummerierna som får flest läsare när människor kommer tillbaka till mindre spännande skola och jobb på måndag förmiddag och slösurfar bland bloggar. Kanske är det lika bra det. Mest underhållande bör de vara, i alla fall med lite mer avsaknad av politikretoriken.

Carola vann i lördags. Mest trist för att det var förutsägbart, men så är det ju Carola, och med vind i håret är hon helt invincible, även om jag tyckte det var det bästa topp tre på riktigt länge. En lätt regnbågsfärgad fest, god paj och en kazakstansk skönhet förgyllde kvällen tillsammans med otippade gemensamma preferenser, och insikt om att jag nog var en av få som kommit i kontakt med Liberala ungdomsförbundet genom kyrkan.

Någonting som tog upp kyrkans roll i politiken var kvällens "Dokument Inifrån" på SVT som handlade om Kristdemokraterna. En hyffsad snäll vinkel på hur Kd i stort försöker tvätta bort den största kontroversiella stämpeln som svensk motsvarighet på den amerikanska kristna högern. Tråkigast i programmet enligt mig, var alla de människor som fortfarande är kvar i en människosyn som jag har svårt att få ihop både med min tro och en god Gud i allmänhet. För hur mycket än Kd försöker tvätta bort sin stämpel, så kommer fortfarande dess väljare tillhöra den kategorin människor som ifrågasätter kvinnors rätt till abort, homosexuellas kärlek och en modern liberal värld i allmänhet.

Jag har en rätt stark övertygelse om att man inte ska blanda in religion i politiken. Religion skall vara någonting frivilligt, en religiös övertygelse som skett med insikt, och det behöver man inga (och ska inte heller ha) extra lagstiftningar för. Respekt måste kunna ges till människor över deras livsval, oavsett om det handlar om tjejen som trots ett problematiskt förhållande till sin man väljer att inte göra abort, till kvinnan som kämpar för att få bära sin slöja på arbetsplatsen utan att förlora jobbet.

Tyvärr finns det fortfarande de som envisas med att blanda in religion i politiken, och för att tillåta mig en bibelpreferens så tror jag det fanns en andledning till Luk 20:24-25. Det är viktigt att skilja de båda åt.

2 Kommentarer:

Blogger Oskar Klintrot sa...

Religion skall vara någonting frivilligt
Är inte politisk övertygelse också något hyfsat frivilligt?

22 mars, 2006 19:54  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jopp. För det mesta i alla fall. Fast du har lättare att välja bort religion än politik.

22 mars, 2006 20:37  

Skicka en kommentar

<< Home