Creeper

lördag, mars 11, 2006

Bitterhet över securitasvakter

Enligt min hyresvärds hemsida så har jag trehundra meter till skolan. Det innebär att trots mitt ägande av egen bil, så kör jag väldigt sällan till skolan. Det händer någon gång ibland, och därför skaffade jag mig vid skolstarten ett parkeringstillstånd, som lätt hämtades ut på skolans expedition.

I torsdags var det en sån dag, då jag faktiskt körde bil till skolan. Seminariet började 15.15, och 15.05 skulle jag inbefinna mig på den lokala radiostationen för ett liveinslag om min JO-anmälan mot statsekreterare Lars Danielsson. För att hinna dit, så tog jag bilen, parkerade på skolans parkeringsplats, som vanligt, och gick sedan på mitt seminarium. Efter sista föreläsningen ringde ett par vänner till mig, ville att jag skulle möta upp dem på en av de lokala krogarna för en cider, och eftersom jag inte kände för att göra en Karin Pilsäter så fick bilen stå till dagen efter. Lugnt tänkte jag.

I går blev jag dessvärre sjuk och kunde inte hämta bilen, utan gick dit idag istället. Väl fastsatt på framrutan satt då en fin liten grön parkeringsbot som sa att jag inte hade ett giltligt tillstånd. Skulle tydligen förnyats i våras, någonting som jag inte var informerad om. Ordentligt surt, med pengar man skulle kunnat göra av med till någonting trevligare. 5% av csn-bidraget skulle de ha. Snåljåpar!

En vän jag beklagade mig över berättade att han precis blivit polisanmäld för bedrägeri. Killen hade åkt med ett falskt busskort, och det räckte inte med att bara betala sina böter. Polisens prioriteringar är verkligen underbara, och jag blev av med lite av bitterheten över glädjen att inte befinna sig i hans situation. Trots allt verkar det vara bättre att ha bil än att lita på kollektivtrafiken.

Nu skall jag dock iväg och bli ruinerad av densamma. Melodifestivalskväll med andra bloggande falköpingsbor, och jag ber om ursäkt över denna totalt opolitiska bloggpost, men bitterheten blev något mindre av att skriva den, och den får väl ges någon livstilsliberal poäng ändå, eller ses som ett inlägg i debatten om polisprioriteringar eller kollektivtrafiksproblem. Välj själv.

6 Kommentarer:

Blogger Karl Dahlberg sa...

En annan intessant detalj kan vara att Skövdebostäder delar ut mer parkeringsbevis än vad det finns tilldelade parkeringsplatser...

Kul när man kommer hem en kväll, och det plötsligt inte finns någon parkeringsplats i närheten...

11 mars, 2006 23:13  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jo, har hänt mig det med ett par gånger. Inte blir det bättre blir det när man skottar över snö på ett par av dem...

Fast oj, nu fick jag helt plötsligt känslan av att vara en stor klagotant...

12 mars, 2006 13:10  
Blogger Johanna Nylander sa...

För övrigt så skulle konduktören på tåget hem från falköping ha 70kr av mig istället för biljettens normalpris; 40kr, trots att man inte kunde köpa biljett på stationen (kan man det så kostar det 70kr), och hänvisade till att "du borde planerat ditt resande".

För icke skövde-falköpingsbor kan jag nämna att det är ca. 3mil emellan, och en tågresa som tar 18minuter. Inte konstigt att jag brukar köra bil...

12 mars, 2006 13:34  
Blogger Karl Dahlberg sa...

Jo.. de där tågavgifterna har jag varit med om.. :/

ähh... du klagar inte så mycket... kom tillbaka när du gjort 3 år inom högskolan och kåren... dååå kommer du vara bitter och inåtvänd :D

12 mars, 2006 16:44  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jag lyckades faktiskt att tjata bort mig från avgiften :) Men... finns säkert massa mer att klaga över. Ska försöka hålla mig borta från studentkåren ändå. SkHum får räcka. Annars kommer jag bli galen på det hela :)

En bra och fin distans till det hela är nog klokt :)

Fick du ihop din artikel förresten?

12 mars, 2006 16:55  
Blogger Karl Dahlberg sa...

Nope... tiden räckte inte till... får se nästa nummer... annars publicerar jag den på min blogg... så kanske jag kan updatera den någon gång...

12 mars, 2006 17:45  

Skicka en kommentar

<< Home