Creeper

tisdag, februari 21, 2006

Fortsättning på lögnerna under KU-förhören

I fredags skrev jag om de uppgifter jag fått ta del av om att statssekreterare Lars Danielsson blåljugit under KU-förhören efter tsunamikatastrofen. Danielsson hade knappt alls varit på jobbet under annandagen, någonting han gång på gång hävdade under förhören.

De svenska tidningarna vågade inte skriva om det då, trots att de haft tillgång till samma uppgifter som jag, utan istället så var vi ett par bloggare som tog upp ämnet.

Idag skriver Carl Bildt om ämnet på SvD:s debattsida; "I statssekreterare Lars Danielssons fall ter det sig alldeles uppenbart att han blåljög för tsunamikommissionen". Bildt, liksom jag undrar vilka konsekvenser som Danielssons lögner kommer att få, och personligen vill jag veta varför tidningarna fortfarande inte skrivit om det. För borde det inte finnas ett journalistiskt ansvar att informera svenska folket om att statsministerns närmaste man ljuger?

När det handlar om "vanliga" kändisar så kan man skriva och trycka vilket skvaller som helst. Men när en statssekreterare ljuger om vad han gjort under en av de största katastroferna i svensk modern tid, så kan man inte trycka det, utan kommer med antydningar och väntar på personer som Bildt att ta debatten.

Under KU-förhören så konstaterade både Göran Persson och Laila Freivalds att det var dem personligen som var ansvariga för händelseförloppet under annandagen, och ingen annan. Nu har bevisligen stora fel begåtts och lögner fällts.

Det är dags att ta sitt ansvar och avgå.

4 Kommentarer:

Anonymous KAS sa...

Blogg nr 1
"Flera källor säger nämligen att Danielsson inte alls var på sitt kontor under annandagen (utom en kortare vända)"

Blogg nr 2
"Danielsson hade inte alls varit på jobbet under annandagen"

Hur står det till med logiken här då?

/KAS

21 februari, 2006 10:33  
Blogger Freddi Westerlund sa...

Oavsett om han inte var där alls eller bara en liten stund, börjar det onekligen se ut som att han ljugit rätt friskt för kommissionen och det bör definitivt resultera i en avgång.

21 februari, 2006 14:57  
Blogger Johanna Nylander sa...

kas;

"Knappt alls" skulle det vara. Slängde in en ändring nu. Morgonbloggningar och korrekturläsandet gick inte riktigt ihop...

Freddi; visst ser det mörkt ut, och en avgång borde definitivt vara på sin plats. Minst av Danielsson själv.

21 februari, 2006 15:18  
Blogger Freddi Westerlund sa...

Jag kan tänka mig att nöja mig med att Danilesson avgår och att misstroendevotum väcks mot Freivalds. Det senare är kanske mer troligt än det föregående?

21 februari, 2006 16:48  

Skicka en kommentar

<< Home