Creeper

onsdag, december 07, 2005

Praktisk feminism med hjälp av lite elementär matematik

Med BH-storlek 70C och ett VG i gymnasiets matematik E (endast för att reta gallfeber på den där proffessorn som kopplade bröststorlek till matematikkunskaper), tänkte jag ta matematiken till hjälp för att visa på att världen kanske inte är så jämställd ändå.

Med hjälp av en dagstidning/nättidning:
  • Ledarsidan/debattsidan/insändarsidan. Hur många av artiklarna är skrivna av män/kvinnor? Hur många av de anställda ledarskribenterna är kvinnor/män?
  • Sportsidorna/sportbilagan. Hur många av sportartiklarna handlar om kvinnliga idrottare? Överbevisa mig gärna, men min erfarenhet av just sportsidorna är att det är en inte så liten manlig dominans. När jag bodde i Alvesta och läste Smålandsposten dagligen så kunde siffran för rapportering om kvinnliga bedrifter ofta hamna till noll. Trots att tex. det lokala fotbollslaget hade ett damlag i allsvenskan medan herrlaget bara låg i division ett.
Med hjälp av det HÄR fotot, räkna antalet damer/herrar. Fotot beskriver statsministrar/premiärministrarna för alla länder som är med i EU. En kvinna har dock tillkommit, Angela Merkel.

Med hjälp av alla bloggar:
  • Kolla av de politiska bloggarna och om de är skrivna av kvinnor/män.
  • Räkna antalet kvinnor/män som är länkade från respektive blogg. (Min blogg är definitivt inte den bästa.)
Med hjälp av SEB:
  • Studera lönestatisktik för kvinnor/män.

Det är helt enkelt bara att dra sina egna slutsatser...

7 Kommentarer:

Blogger Fredrik Lindholm sa...

Du missar två saker:

1) Statistik är inte applicerbart på individer, din tuttemaja!

2) Vem bryr sig om stats- och premiärministrarna i EU? Skulle du bli gladare om det var en kvinna som försvarade tullmurar och förbjöd lakritspipor? Man kan ta den organisationen lika mycket på allvar som om man skickade kommunpolitiker till Riksdagen.

07 december, 2005 17:34  
Anonymous Anonym sa...

Inlägget inleds med grundläggande matematik, men jag skulle vilja gå vidare med lite enkel och lika grundläggande logik. Har Fröken hört talas om det vetenskapsteoretiska talesättet "correlation doesn't equal causation"?

De flesta av dina jämförelse och implicita slutsatser faller för denna grundläggande regel. Men det är klart. Logiken är väl patriarkatets uppfinning och närmast en manlig härskarteknik.

07 december, 2005 18:37  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hrm. Vad jag kan läsa i mitt inlägg så nämnde jag bara statistik när det handlade om människors löner.

Allt det andra handlade om att göra sina egna iaktagelser och räkna lite lagom enkel addition :)

08 december, 2005 01:10  
Anonymous Anonym sa...

Vad exakt är det i föregående inlägg du inte fattar? Ditt svar är ju som hämtat från en annan tråd.

08 december, 2005 16:32  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fröken svarade på herr Lindholms inlägg och inte på anonymous. Fröken har heller inte hört talas om anonymous talesätt som anonymous gärna får förklara.

I övrigt menade inte fröken på att vara särskilt vetenskapligt korrekt, eftersom att fröken skriver en blogg för någon form av opion och inte en doktorsavhandling.

Däremot så tycker fröken om logik och egna slutsatser, och gav exempel på enkla slutsatser man kan dra om man följer frökens uppmaning. Vill man inte dra samma slutsatser som fröken, så är det upp till var och en.

08 december, 2005 21:02  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Jag har inte läst rapporten om kvinnor och matematik. Men att folk blir så upprörda över att det skulle finnas någon biologisk grund för matematisk fallenhet är en gåta för mig. Det finns folk som har downs syndrom som har svårigheter att orientera sig i tid och rum. Hur mycket man än tränar och hjälper dom så kan de inte komma över en viss nivå. De kan leva goda liv inom vissa, bekanta ramar. Så varför skulle det inte finnas biologiska grunder för saker som går åt "andra" hållet?

Däremot så har jag tänkt på vilka praktiska konsekvenser det sambandet har, vilket fler borde göra. Antag att jag skulle ha 10 st matematiker anställda och hälften av dom är kvinnor. Alla kvinnor är rena rama plankorna, utom en som är en riktigt kurvig bystdrottning. Och hon är den bästa matematikern till råga på allt! Men efterssom de varken är mina fruar eller döttrar så behöver jag inte komma ihåg vad de har för storlek på underkläderna. Jag betalar dom en viss lön för att utföra ett visst arbete och förväntar mig att de kan köpa sina engna underkläder.

Avslutningsvis kan man göra denna iakttagelse: Studera järngänget som brukar sitta på parkbänkar. Hur många av dom är kvinnor?

10 december, 2005 14:39  
Anonymous Anonym sa...

Att kvinnor är sämre?

22 december, 2005 01:05  

Skicka en kommentar

<< Home